In Genève kondigt McLaren een derde model in hun ‘Sport Series’ aan, naast de 540C en 570S: dit is de 570GT.

McLaren zet ‘m in de markt als ‘de meer luxueuze optie’ naast de bestaande modellen, en dat is voor ons een beetje een mysterie. Wij dachten namelijk dat de 540C de meer op comfort gerichte variant van de 570S was. Maar goed, wie zijn wij om nee te zeggen tegen nóg een supercar met 570 pk? Hier is wat je over de 570GT moet weten:

De besturing en ophanging zijn aangepast

De auto heeft dezelfde basis-setup als de 570S, met adaptieve dempers die je in de standen Normal, Sport en Track kunt zetten, maar alles is net even anders gecalibreerd voor meer comfort. De stabilisatorstangen voor en achter zorgen voor net iets meer souplesse op slechte wegen en de vering is minder stug: het scheelt 15 procent voor, 10 procent achter.

De besturing heeft daarnaast een 2 procent minder korte ratio, zodat je net even wat meer ontspannen kunt cruisen. Ja, je leest het goed: 2 procent.

De uitlaat is stiller, er is meer isolatie en meer kofferruimte

Ons wordt verteld dat de 570GT stiller is dan de 570S. Hij komt met lappen leer, soft-close deuren, elektrische stoelen met verwarming, in totaal 350 liter gecombineerde bagageruimte en – net als de P1 – een glazen dak, waarmee het sfeertje binnenin lekker luchtig wordt. Hoe sterk het glas getint is, vraag je je af? Welnu: 18 procent.

Ja, we zeiden ‘gecombineerde bagageruimte’

Er zijn nu twee kofferruimtes: voorin én achterin. De laatste zit onder een glazen ruit die naar opzij open gaat (vanaf rechts bij een linksgestuurde auto). Hier kun je in totaal 220 liter zooi kwijt, als je het niet erg vindt om niet meer achteruit te kunnen kijken. Maar: waarom kun je het ding niet vanaf twee kanten openen? Een paar slimme scharnieren is voor een bedrijf als McLaren toch niet onmogelijk, zou je zeggen?

Hij is nog steeds heel, heel erg snel

Uiteraard gebruikt de 570GT dezelfde 3,8-liter biturbo V8 als de 570S en heeft hij dan ook dezelfde 570 pk en 600 Nm. Van 0 naar 100 km/u gaat ie dan ook in 3,4 seconden – twee tienden langzamer dan de 570S, maar een tiende sneller dan de 540C – en hij bereikt een top van 328 km/u.

Die extra twee tienden ten opzichte van de S komen trouwens door het toegenomen gewicht: 1.350 in plaats van 1.313 kilo. Omdat luxe.

Maar goed, hij heeft nog steeds een zeventraps automaat met dubbele koppeling, doet 0 naar 200 km/u in 9,8 seconden en een kwartmijl in 11,1 seconden. Hij heeft overigens ook lichtgewicht stalen remschijven in plaats van de keramische exemplaren van de 570S.

Er is aerodynamica, en je kunt makkelijker in en uitstappen

De 570GT heeft een nieuwe achterspoiler, 10 millimeter hoger dan die van de andere Sport Series-auto’s. Ook gaan de deuren meer ‘omhoog en naar voren’ open en zijn de dorpels lager en smaller. Zodat je nog makkelijker dat leren interieur in kunt rollen.

Dit is de meest luxueuze McLaren ooit

Ja, dat zegt McLaren: dat ze nog nooit een beter uitgeruste en meer ontspannende supercar hebben gebouwd. We geloven ze maar.

Hij heeft ook velgen

Nieuwe velgen, om precies te zijn: lichtmetalen exemplaren van 19 inch vóór en 20 inch achter, met vijftien spaken. Standaard zijn ze gewikkeld in Pirelli P Zero-banden, voor goede grip en zo.

Hij is duurder dan de 570S

De Nederlandse prijzen weten we nog niet, maar in Engeland betaal je voor een 570GT maar liefst 10.000 pond méér dan voor een 570S. Wij zouden het wel weten, maar mocht jij wel in de markt zijn voor deze GT: later dit jaar worden de eerste exemplaren uitgeleverd.

Reacties