Veel mooie auto’s op de IAA in Frankfurt, maar er is er toch eentje die er wat ons betreft uitspringt: de nieuwe Mazda 6. Klinkt je misschien als een verrassing in de oren, maar we menen het echt. Want kijk nou zelf, dit is toch een schitterende auto – voor een Mazda? Of hebben we het helemaal mis?
 
Z’n looks borduren wel voort op het uiterlijk van de vorige 6, maar dat is niet zo erg omdat zijn voorganger ook best aardig was, met als enige kritiekpunt die goedkope, uit de Autostyle-catalogus getrokken achterlichten. De nieuwe 6 heeft ze gelukkig niet… Oh, en de vorm was wat saai. Gááp.
 
Indirect heeft het frisse, nieuwe design er wel voor gezorgd dat de 6 is gegroeid ten opzichte van de vorige, maar dat is ons inziens alleen maar goed. De Mazda is om precies te zijn 6,5 centimeter langer, 1,5 centimeter breder, 5 millimeter hoger en de wielbasis is met 5 centimeter toegenomen. Nou, nou, zo krijgen we dit bericht wel vol.
 
Dan de motoren: basiskrachtbron is een 1,8-liter viercilinder met 118 pk. Daarna volgt een 134-pk sterke tweeliter, die tegen betaling gekoppeld kan worden aan een automatische transmissie. Sterkste motor is voor straks (er komt misschien weer een MPS-versie) een 2,5-liter viercilinder met 170 pk. Voor de dieselliefhebbers is er maar één keuze: een 2.0 turbodiesel die 138 pk levert.
 
Verder nog interessant om te weten is het feit dat de Mazda-ingenieurs de cW-waarde van de 6 verlaagd hebben, de wielophanging aangepast en de auto lichter gemaakt. Resultaat is volgens de Japanners een beter weggedrag en een lager verbruik voor alle motorvarianten. Dat is ook fraai.
 
De nieuwe Mazda 6 komt reeds in november dit jaar naar Europa.

Reacties

Meer van TopGear