Het heeft er alle schijn van dat we over een tijdje een snelle versie van de Mazda2 tegemoet kunnen zien. De Mazda2 MPS gaat daarmee zijn grotere broer achterna, al heeft de Mazda3 MPS meer vermogen.

Toen we vernamen dat de Mazda3 MPS maar liefst 260 pk zou krijgen, krabden we ons eens voorzichtig op het achterhoofd. Hoe krijg je zoveel kracht fatsoenlijk overgebracht op de voorwielen? Maar het moet gezegd, die Mazda3 MPS stuurt heerlijk. Mazda lijkt het ontwikkelen van een hete hatchback dus aardig onder de knie te hebben.

Voor de Mazda2 MPS wordt het zo op het oog van hetzelfde laken een pak. Een 2,0-liter viercilinder turbomotor geeft een vermogen van 230 pk, dat via een handgeschakelde zesbak word overgebracht. Ook hier kun je bij het enorme vermogen vraagtekens zetten, bijvoorbeeld omdat een auto met zoveel vermogen naar alle waarschijnlijkheid nooit kan voldoen aan de streeds strenger emissie-eisen. Daarbij beschikken gedoodverfde concurrenten als de Renault Clio RS en de Opel Corsa OPC met respectievelijk 197 pk en 192 pk over aanzienlijk minder paardenkrachten. Maar Mazda heeft een rotsvast vertrouwen in het onderstel met sperdifferentieel en DSC. En bij Volvo zijn boodschappen gedaan voor een stevig remsysteem. Dat lijkt dus allemaal dik in orde, al zou het ons niet verbazen als de auto uiteindelijk een kleinere motor in het vooronder krijgt.

Wat trouwens leuk is aan de MPS-serie van Mazda, is dat het uiterlijk niet overdreven sportief is. Een redelijk subtiele bodykit, een verfraaid uitlaateinde en 17 inch velgen zijn de meest in het oog springende zaken. Een typische wolf in schaapskleren is in aantocht.

Reacties

Meer van TopGear