Met de introductie van deze nieuwe LS kunnen we rustig stellen: Lexus is de rol van muurbloempje in deze klasse spuugzat.

En dus wordt alles anders, te beginnen met het uiterlijk. Of je het nu mooi of lelijk vindt, het staat als een paal boven water dat vooral het front van de nieuwe IS zo heftig is dat auto's als de Audi A4 en Mercedes C-klasse er brave kostschoolmeisjes bij lijken. Die klap is alvast helemaal raak, want de IS ziet er (zeker met het F-Sportpakket dat je op deze foto's ziet) erg cool uit.

Ook het interieur is een stuk minder doorsnee. Volgens Lexus hebben ze zich stevig laten inspireren door de LF-A (waarom ook niet?) en daarvan onder meer de meterboel hebben overgenomen. Heel sci-fi, want met een centrale meter die naar rechts kan schuiven om plaats te maken voor meer digitale info indien noodzakelijk. Van die interieurfoto krijgen wij in ieder geval al behoorlijke zin om in te stappen.

Beenruimte achterin was nooit een erg sterk punt van de IS, maar ook dat is aangepakt: een grotere wielbasis moet er nu voor zorgen dat hij op dat punt zelfs uitblinker in zijn klasse wordt. Iets anders geks aan de IS was dat het de enige Lexus zonder hybride aandrijflijn was. Je raadt het: die krijgt hij nu wel. Sterker: vooralsnog is dat de enige (of liever: de eerste) IS die eraan zit te komen. Hij heet dan 300h, en heeft een 2.5-viercilinder met alleen een CVT-automaat (doewie handbak) en een accupakket. Lexus houdt wat betreft alle technische info de lippen nog stijf op elkaar, maar wij gaan stiekem uit van een pk of 200. De uitstoot is ook nog niet bekend, wat met name voor Nederlanders jammer is; Lexus zegt 'onder de 100 gram CO2', wat 20 procent bijtelling betekent. Onder de 95 gram ga je echter naar 14 procent, en dan heeft Toyota/Lexus Nederland meteen (weer) een klapper in handen. Verder komt er ook een tweeliter viercilinder waarover we nog volstrekt in het duister tasten. We gaan het allemaal evenwel snel weten, want de officiële onthulling vindt in Detroit plaats, op 15 januari. Wil en moet en zul je dat meemaken: dat kan via de Facebook-pagina van Lexus, om 15.30 uur. Weet je dat vast.

Oh ja: er komt geen diesel, geen station en geen cabrio, maar misschien wel een coupé, die dan sterke trekjes van de fraaie LF-CC-conceptcar zou moeten krijgen.

 

Reacties

Meer van TopGear