De CEO van Lamborghini, Stefano Domenicali, bevestigt dat de opvolgers van de Aventador en Huracán de eerste plug-in Lamborghini’s zullen worden. We kunnen ze tussen 2020 en 2022 verwachten. Slecht nieuws, lijkt het. De accu’s zorgen weliswaar voor meer vermogen en snellere acceleratie, maar het betekent ook dat de auto’s zwaarder worden. En gewicht is de vijand.

Geen turbo’s

Er is echter ook nieuws waar we wél onmiddellijk blij van worden. ‘Zolang ik de technische afdeling bestuur, zullen onze sportauto’s geen turbomotoren hebben’, vertelt Maurizio Reggiani aan TG. ‘Het gaat allemaal om emotie. En als je geen emotie hebt, dan heb je niets.’

De V12 en V10 krijgen dus geen blaasinstrumenten en ze kunnen zeker nog een generatie mee, maar wel met ondersteuning van elektromotoren. Om de uitstoot nog verder te drukken, zullen de nieuwe auto’s ook volledig elektrisch kunnen rijden voor een beperkte afstand.

‘De grote vraag is het gewicht en formaat. Ja, het wordt inderdaad een stille Lamborghini, maar wanneer je het gaspedaal naar beneden drukt, schakelt de motor zichzelf in. De stilte duurt maar een paar seconden, daarna kun je genieten van het geluid.’

Speculeren over hybrides

We zouden de hele dag kunnen speculeren over hoe deze hybride ondersteuning er precies uit komt te zien. Dus dat doen we dan ook. Stel: je pakt het elektrospul uit de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid en je legt het in de Aventador S. Dan zouden een vermogen van 872 pk, een koppel van 767 Nm en een actieradius van zo’n 50 kilometer niet geheel ondenkbaar zijn. Het enige waar je mee blijft zitten, is het extra gewicht, dat we schatten op zo’n 300 kilo.

Heb je liever een Huracán? Denk dan aan zo’n 738 pk en 639 Nm. De plug-in Lamborghini Huracán wordt vanzelfsprekend ook zwaarder. We moeten er wel bij zeggen dat dit een simpel rekensommetje is. Natuurlijk hebben de ontwikkeling van accu’s en prijsdalingen van materialen als koolstofvezel een grote invloed.

Volledig elektrisch

In de auto-industrie is twee tot vier jaar ontwikkelingstijd niet veel. Beide auto’s zullen dus al in een ver stadium zitten. Domenicali, kijkt daarom al veel verder, zelfs naar een volledig elektrische aandrijflijn. ‘Ik denk niet dat de technologie voor een EV Lamborghini vóór 2026 klaar zal zijn.’ Maar verwijzend naar de Terzo Millennio bevestigt hij dat Lamborghini wel volop bezig is met de ontwikkeling.

Zelfs een waterstofauto zit in de de pijplijn. Die zal pas na de EV komen. Waterstof kunnen we zien als de volgende grote stap wanneer de lithium-ion accu, de technologie die op dit moment voornamelijk wordt gebruikt, niet verder verbeterd kan worden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)