De remmen van de Koenigsegg Agera RS waren nog niet eens afgekoeld van het eerste record, of de hypercar stond al in het vliegtuig naar Nevada voor het volgende record. En nu de banden nog zacht en smeerbaar zijn, denkt Koenigsegg al aan het volgende record. Gaat het merk dan echt voor de Heilige Drie-eenheid van de autosport?

‘Ik weet niet precies wat ik mag vertellen’, zegt Niklas Lilja na de geslaagde recordpoging waarbij de Agera RS als de snelste productieauto ter wereld werd gekroond. ‘Maar natuurlijk willen we bewijzen dat ie ook sneller is in de bochten dan wat dan ook’. En waar laat je zien dat jouw auto het snelste rond het circuit is? Juist: de Nürburgring. Hint de coureur hier naar een Nürburgring-record? En is de bovenstaande foto van Koenigsegg ook een subtiele hint?

Is het realistisch?

Een Nürburgringrecord hangt van een hoop dingen af. Aan het vermogen zal het niet liggen. De Agera RS troeft de huidige Ringkoning, de Porsche 911 GT2 RS, af met bijna twee keer zoveel vermogen (1.360 t.o.v. 700 pk) en een topsnelheid die meer dan 100 km/u hoger is. Uiteindelijk valt of staat het met de wegligging. Is de Agera sneller in de bochten en stabiel genoeg op het verraderlijke circuit?

Koenigsegg is de enige die het kan

Want: de Bugatti Chiron is te luxe, te zwaar en te lomp om ook maar in de buurt te komen van een Nürburgringrecord. Bovendien verloor deze auto al het 0-400-0 record aan Koenigsegg. De Hennessey Venom F5 zou eventueel de snelste productieauto ter wereld kunnen worden, maar grote baas John Hennessey zegt niet mee te willen doen aan het 0-400-0-gedoe.

En een Nürburgringrecord zien we de Texaan ook al niet zo snel uitvoeren. Ach, je weet maar nooit. En de huidige de Porsche 911 GT2 RS, dan? Die gaat al helemaal geen snelheidsrecord breken. Bedenk je ook nog: dit is een Agera RS. De Regera staat nog geduldig op zijn beurt te wachten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear