TopGear stapt net uit de geheel nieuwe Kia Picanto. In ons volgende nummer lees je het complete rijverslag, nu alvast de highlights vande Kia Picanto 1.2 GT-Line.

Testobject: Kia Picanto
Uitvoering: 1.2 GT-Line
Locatie: Barcelona, Spanje
Weersomstandigheden: Zonnig en rond de 20 graden

Ja hoor, een Kia Picanto die GT-Line heet.

Oh, gaan we gelijk zo beginnen?

Ja, dat wil mijn oma toch niet.

Geen idee, want we kennen haar niet, maar de naam Picanto kent ze al, dat GT-Line is marketingpraat voor rode accentjes en snelle velgen. En in het geval van deze Kia ook nog een dubbele uitlaat.

Wow! Precies wat m’n oma wil!

Jaja, lollig, maar hij is ook niet speciaal voor je oma. Kijk eens goed: dit is een stadsauto voor mensen die voor weinig geld een nieuwe auto met veel ruimte zonder gezeur willen. Natuurlijk moet het een beetje smoelen, vandaar die rode liflafjes (die overigens niet op de standaard versie zitten). En het rijdt prima. Lichte maar scherpe besturing, een kleine draaicirkel en best stil binnenin. Alleen de handbak schakelt een beetje vaag en mist een zesde versnelling als je op de snelweg zit. Maar met dit soort auto’s kom je daar als het goed is niet al te vaak. Hij is vooral compact en ruim tegelijk want je kunt er prima met vier volwassen in zitten.

Komt zo’n Kia Picanto 1.2 GT-Line dan nog van z’n plek?

Tuurlijk. Hij heeft 84 pk, niet al te gek veel, maar ruim voldoende. Als je de basis-versie neemt, met 1.0, dan kom je op 67 pk (96 Nm koppel) en krijg je het lastig bij stoplichtsprintjes tegen de elektrische scooter van je pizzabezorger. Maar boeien, die basis-versie kost je 11.725 euro, en daarmee cross je prima door stedelijk gebied in een gloednieuwe auto.

Oké, maar daar koop ik ook een Up voor.

Klopt, of een Mii van Seat of Citigo van Skoda. Plus nog een handvol concurrenten. Vooral dat VW-logo op de neus geeft je wellicht het gevoel een nog betere auto te rijden, maar Kia geeft je zeven jaar (overdraagbare) garantie, VW niet. Dat is alvast een prettig idee. Voor de rest ontloopt het elkaar in dat a-segment niet zo heel veel. Dus kijk bij aankoop vooral waar je de beste deal kunt krijgen en hou er rekening mee dat geen van de modellen in dat segment een straatracer is.

Nou, met twee uitlaten en GT-logo’s erop lijkt het toch best een beetje op een straatracer?

Als jij dat wilt. Met die Kia Picanto 1.2 GT-Line knal je in een asfaltverschroeiende 12 seconden van 0 naar 100, heb je heel veel opties – van draadloos telefoonladen en navigatie tot 16-inch velgen – maar je bent dan wel net iets meer dan 17.000 euro kwijt. Daar heb je ook een maatje groter voor: een nieuwe Polo of Clio, maar ook een Rio met weinig kilometers of tweedehands Audi A1 bijvoorbeeld. Of een vergelijkbaar aangeklede concurrent in hetzelfde segment als een eerder genoemde Up, Aygo, Karl (wat een Opel is, mocht je weinig in dat segment zoeken), Twingo, 108, enzovoorts.

Dus, wat is dan wijsheid?

In dit segment koop je op prijs mét kwaliteit. De Picanto was de afgelopen tijd een paar keer het bestverkochte model op de Nederlandse markt, simpelweg omdat ie superstrak geprijsd was en kwaliteit biedt. Dáár moet je op letten. Al die kleine stadsauto’s zien er best kek uit, met de juiste kleur en leuke wieldoppen. Plak gewoon je telefoon tegen het raam en vergeet opties als navigatiesystemen, achteruitrijcamera’s en lichtmetalen velgen. Heb je dat allemaal nodig in de stad? Of een GT-Line met rode strepen op je stoel? Best leuk, dat zeker. Maar pak de goedkoopste uitvoering en beste aanbieding, en geniet van de eenvoud, het gemak (lees: ruimte) en het relatieve comfort. Dan heb je aan een basis-Picanto een heel goede auto. Met het geld dat je eventueel bespaart aan rode liflafjes, boek je een fijne vakantie. We kunnen je de omgeving Barcelona van harte aanbevelen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear