Kleine offroaders: ze zijn populairder dan ooit. Wat was ook alweer dat merk dat tientallen jaren geleden al zo'n ding maakte? Juist, Jeep; en uitgerekend Jeep moest met lede ogen toezien hoe allerlei andere merken de graantjes in dit segment voor hun neus wegpikten. Niet langer.

In Genève keilt Jeep een stukje Amerikaanse stoerheid het opgehoogde b-segment in: dit is de Renegade. Hij was nog niet onthuld of we hoorden de talrijke geluiden van onbehagen al over internet gonzen, maar eerlijk gezegd vinden wij 'm zo op het eerste gezicht best geslaagd. Daarbij: als er één mini-SUV is die daadwerkelijk iets zal kunnen presteren in het terrein, en dus z'n robuuste opsmuk met trots mag dragen, dan is het er wel eentje waar Jeep op staat.

Althans, dat hopen we dan maar, want onderhuids is de Renegade nauw verwant aan de Fiatjes waarnaast hij in Italië wordt gebouwd. Geen nood, de eerste voortekenen zijn gelukkig veelbelovend. De Renegade komt er in twee versies: standaard, met instelbare vierwielaandrijving die onder normale omstandigheden de achterwielen laat voor wat ze zijn, en Trailhawk (de blauwe auto op de foto's), met een opgehoogd onderstel, lage 20:1 eindoverbrenging en Jeeps veelzeggende Trail Rated-stempel. Dat laatste zou moeten inhouden dat het ding off-road écht wat kan.

Er zijn andere zaken die de Renegade doen opvallen. Zo is het de eerst auto in deze klasse die met een negentraps automaat te krijgen is, kun je het ding tjokvol proppen met de nieuwste veiligheidsvoorzieningen, is er een enorm My Sky open dak beschikbaar en gaat Jeep ver op het vlak van infotainment en connectiviteit.

De Renegade komt wereldwijd beschikbaar met vier benzine- en twee dieselmotoren, plus een flexfuel-variant; welke er precies naar Nederland en België komen, moet nog worden aangekondigd.

Reacties