Toeren maken is eng. Al helemaal wanneer je in een bergachtig landschap terug richting NAP rijdt. In een lage versnelling met een loeiende motor naar beneden rollen, dat kan nooit goed zijn. Toch? Het boeiende YouTube-kanaal Engineering Explained (als we iemand vertrouwen voor technisch advies, is het deze gast) legt het in de onderstaande video uit.

Als je geen zin hebt om te lezen of te luisteren: het kan geen kwaad. Logisch ook: anders zouden autofabrikanten het niet zo makkelijk maken om op de motor af te remmen. En anders zouden autoriteiten bovenaan bergen geen bordjes plaatsen met ‘Use engine brake’ (of iets soortgelijks in een andere taal). Doe dit trouwens wel met mate; ros je auto niet in het rode (of in de buurt daarvan) naar beneden.

Op de motor afremmen goed voor de motor?

Wanneer je je voet van het gas haalt, spuit de motor geen brandstof meer in. Op de motor afremmen kost dus geen benzine of diesel. En de remmen slijten niet omdat de motor het remwerk doet. Hierdoor blijven je remmen ook lekker koel, zodat je onderaan de Stelvio-pas niet met kokende remmen staat.

Wat gebeurt er?

Je gasklep gaat dicht. De zuigers die naar beneden bewegen proberen nog lucht naar binnen te trekken. Het is het vacuüm dat de boel afremt. En dus niet de compressie, wat veel mensen denken. Hierbij ontstaat warmte in de motor, maar dat is niet erg. Daar heb je koelvloeistof voor.

Lees ook: Dit gebeurt er als je je auto met 65 km/u in zijn achteruit zet

Is op de motor afremmen slecht?

Reacties

  • c350e heeft op 11 september 2021 geschreven:

    Ik rem vrijwel uitsluitend op mijn elektromotor 🙂 De schijven zijn na 6 jaar en 140.000km nog als nieuw.

    Reageer
  • Taurus heeft op 13 oktober 2019 geschreven:

    Ken je nog auto’s met een 2-takt motor?Ik niet.Zijn al meer dan 20 jaar verboden.

    Reageer
  • O H heeft op 12 oktober 2019 geschreven:

    Och, wat weten we t allemaal weer beter..?
    WALGELIJK TYPE MENSEN!
    ECHT OM VAN KOTSEN!!!
    Help elkaar eens inplaats van dom commentaar te geven🎬

    Reageer
  • ik heeft op 9 oktober 2019 geschreven:

    wat een klets ,als alle kleppen gesloten zijn en de zuiger compressie opbouwt zorgt dit natuurlijk ook voor een remmende werking en zelfs beter dan als de zuiger naar beneden gaat in de hierboven genoemde vacuüm,of werkt de nokken as ineens ook niet als je het gaspedaal los laat ??

    • The Avenger heeft op 14 januari 2020 geschreven:

      nokken as werkt wel, maar als de lucht klep dicht is kan er geen lucht door je kleppen naar binnen komen. dus krijg je een vacuum. die compressie die jij noemt werkt niet, omdat er een sensor zit op de lucht klep die weer door geeft hoeveel brandstof er bij moet voor de stand van de lucht klep. als deze sensor op 0 staat wordt er ook geen brandstof gegeven. anders zou de motor verzuipen.

      Reageer
    Reageer
  • Gerard heeft op 8 oktober 2019 geschreven:

    Afremmen door het vacuum in de motor ?
    Dus als ik bougies eruit draai en ik ga van de berg af dan remt m’n auto nog steeds af door het opgebouwde vacuum..Echt niet !
    Gasklep dicht zorgt idd voor vacuum, dit zorgt voor de rembekrachtiging. Hoe meer lucht, hoe meer compressie. Maar gasklep open en afremmen gaat niet samen.

    • The Avenger heeft op 14 januari 2020 geschreven:

      nee, dat werkt niet inderdaad. want de bougies laten een gat achter dus kan er lucht in je cilinder komen, gezien het feit dat de bougie een vonk geeft net boven in de kamer.

      Reageer
    Reageer
  • Remy heeft op 2 mei 2019 geschreven:

    Hi,
    Mijn diesel heeft geen gasklep. Dus ook geen vacuüm zoals wordt beschreven. Maar toch remt ie behoorlijk wanneer ik een berg afrijd in een lage versnelling. Hoe kan dat dan?

    • meindert heeft op 4 mei 2019 geschreven:

      Een diesel remt af op de motor door de compressie die bijna 2x zo hoog is als bij benzine.

      Reageer
    Reageer
  • Burdt heeft op 30 april 2019 geschreven:

    Van een berg af de begrenzer in? Hoe begrens je hem dan….

    • Arie heeft op 6 oktober 2019 geschreven:

      Elke auto heeft een toerenbegrenzer. Je moet dus niet zo hard van de berg af rollen dat je toeren zo hoog op lopen dat de begrenzer zijn werk gaat doen.

      • Daniel heeft op 6 oktober 2019 geschreven:

        En wat is het werk van de begrenzer dan? Juist ja ontsteking en brandstof afkappen. Wat doet ie ook alweer als je de berg afrold met t gas dicht? Juist ja niets inspuiten en ontsteken. Dus dr valt dan weinig te begrenzen idd

        • Maarten heeft op 6 oktober 2019 geschreven:

          Het gaat hier natuurlijk om het maximum toerental! Niet overschreden! Zwevende kleppen en motorschade kan het gevolg zijn.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Jip heeft op 29 april 2019 geschreven:

    Voor de klassiekers: In het uitzonderlijke geval dat men een twee-takt berg af rijdt een kleine kanttekening, met regelmaat gas geven! Al is ‘t ff met de koppeling in. Smering is nog steeds van belang!

    • Robbert heeft op 11 september 2021 geschreven:

      Er van uitgaand dat die klassieke twee-takt een carburateur heeft krijgt deze nog steeds een klein beetje brandstof via de stationair schroef of stationair sproeier en dus ook nog gewoon smering.

      Reageer
    • Bert heeft op 11 september 2021 geschreven:

      Voor tweetakten geldt: zonder smering gaat alles naar de tering!

      • Coen heeft op 19 september 2021 geschreven:

        Bij viertakten ook, maar die hebben een ander smeersysteem ! 🤔

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)