Ken je Jon Olsson? Natuurlijk ken je Jon Olsson. Dat ie professioneel skiër is, wist je misschien niet en boeit je waarschijnlijk nog veel minder. Dat ie er een levensstijl op nahoudt waar Instagram en YouTube zo ongeveer voor zijn uitgevonden, maakt hem al interessanter. Maar je kent hem zeker weten van zijn nogal bizarre voorliefde voor auto’s. Altijd voorzien van camouflage-wrap en dakkoffer. Want ski’s, begrijp je? Of je schoonmoeder.

Zo kun je je vast die uitzinnige Audi RS6 nog wel herinneren, die meedeed aan de Gumball-rally en nota bene in Amsterdam werd gestolen en uitgebrand werd teruggevonden. Of die krankzinnige Le Mans-achtige racer die het zo leuk bleek te doen in de sneeuw. Die Jon Olsson dus. Nou, dit is zijn nieuwe daily driver: een 800 pk sterke Huracán.

‘Ik wilde een sick-ogende sportauto die goed te tunen was,’ legt Jon uit. ‘Hij moest vierwielaandrijving hebben, dus op mijn eerste lijstje stonden auto’s als de Audi RS6 DTM, Nissan GT-R en Ferrari FF. Maar ik ben dol op alle aandacht die ik krijg als ik bij de skipistes aankom in een sportauto, en zo zien die drie er niet echt uit. Het volgende lijstje bestond dus uit de McLaren 650S, Audi R8 en Lamborghini Huracán. Het werd die laatste omdat ik het design geweldig vind en de V10 zo bruut klinkt.’

En toen? En toen?

Jon reed er 500 kilometer mee en besloot hem toen helemaal uit elkaar te halen en vanaf de grond weer op te bouwen. Of althans, dat deed de Zweedse tuner Stertman voor hem. Die had hem al eerder geholpen die RS6 op zijn magische 1.000 pk te krijgen, onder meer door er twee goud-geanodiseerde turbo’s op te schroeven.

‘Ik wilde de Huracán eerst een waanzinnige wide body-kit geven, maar toen ik hem gereden had, besloot ik niet te rotzooien met de standaard wielophanging. En om eerlijk te zijn: ik vond hem er standaard al zo goed uitzien dat ik me afvroeg of hij er mooier op zou worden. Ik heb hem toen maar gewoon naar Stertman gebracht en ze gevraagd er de snelst mogelijk auto van te maken zonder de rijdbaarheid en het gevoel van het origineel aan te tasten.’

Wat is er gebeurd met die 800 pk sterke Huracán?

Stertman aanvaardde de opdracht. Het eerste dat ze deden was een supercharger van VF monteren. Dikke Lambo’s hebben meestal twee turbo’s, maar omdat Jons Huracán betrouwbaar en moet zijn en veel kilometers maakt (Jon zet er deze winter zo’n 50.000 kilometer op), is een supercharger verstandiger. Die kit levert normaal al 800 pk. Gedurende de afgelopen maanden is er nogal wat bijgeschaafd en geoptimaliseerd, dus daar is waarschijnlijk het een en ander bij gekomen. Hij heeft nog niet op de rollenbank gestaan, dus het exacte vermogen is nog onbekend. Wel bekend: hij gaat van 1oo naar 200 km/u in 5,3 seconden. Let wel: een Veyron doet dat in vijf seconden rond. Dat soort vermogen dus.

De nieuwe Eventuri-luchtinlaten zijn van koolstofvezel (fijn voor het geluid) en er is een geheel nieuw Akrapovic-uitlaatsysteem gemonteerd (heel fijn voor het geluid). Een set van K&W legde de Huracán wat lager. De koolstofkeramische remmen werden vervangen door exemplaren van staal. Voor je dingen als ‘Huh?’ en ‘Wat een idioot’ roept: Jon rijdt voornamelijk in zeer winterse condities waar de temperaturen erg laag, en zout en grind nogal overvloedig aanwezig zijn. Dan is staal gewoon beter.

Na negen maanden en 100.000 euro was de Huracán klaar. Nou ja: bijna. Hij moest nog even langs de wrapboer voor die kenmerkende camouflagekleuren. En naar Nord 56 voor de even karakteristieke dakkoffer. Die natuurlijk gemaakt is van koolstofvezel. Moet je alleen die steunen al zien. Niet normaal.

Hoe rijdt die (minstens) 800 pk sterke Huracán?

‘Als een lagere, strakkere, snellere Huracán, eigenlijk’, zegt Olsson. Hij heeft nogal wat Lambo’s versleten (waaronder een achterwielaangedreven Murciélago SV en een Gallardo). Hij weet het zeer te waarderen dat de Italianen inmiddels ook ergens de betekenis van het woord ‘comfort’ hebben opgedoken. ‘Hij is vele malen geraffineerder dan de Gallardo – echt een enorm verschil. Maar de handling is het bijzonderst. Ik heb nog nooit in een auto gezeten die me zo veel vertrouwen gaf in hoge-snelheidsbochten.’

Jon Olsson heeft er nog geen Gumball- of skipiste-plannen mee. Maar hij heeft ons wel beloofd het te laten weten als het zo ver is. Of als hij hem in Amsterdam wil laten uitfikken.

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)