Precies een jaar geleden schreven we over de Hyundai i-Flow conceptcar, de voorbode van de nieuwe Passat-beater waarmee het merk haar kansen in de middenklasse gaat beproeven. Het resultaat is deze i40, die volgende maand in Genève wordt onthuld.

We roepen de laatste tijd wel vaker dat Hyundai lekker bezig is, en ook met deze i40 kunnen we daar weinig tegenin brengen. De vloeiende, lage lijnen van de ‘Fluidic Sculpture’-designtaal, die overigens in Duitsland werd ontwikkeld, staan de wagon goed. Ook het interieur ziet er mooi uit, met een prominente middenconsole die een vleugje Infiniti met zich meedraagt. Volgens Hyundai is er in deze klasse niets ruimers te vinden.

De i40 is uit te rusten met allerlei luxe artikelen die in Duitsland vaak pas in hogere klassen in beeld komen, zoals verwarmde en verstelbare achterstoelen, een verwarmd stuur en maar liefst negen airbags. Op motorgebied voldoet hij aan de verwachtingen; Hyundai biedt twee varianten aan die in Nederland in de 20-procent-bijtellingscategorie vallen, te weten de 1.7 CRDi diesel (115 pk, 113 g/km CO2, start/stop) en de 1.6 GDI benzinemotor (135 pk, 138 g/km CO2, a-label). Ook zijn er nog een 1.7 diesel met 137 pk en een 2.0 GDI benzine met 177 pk.

Zoals gezegd staat de i40 in maart op de autosalon van Genève. Later dit jaar verschijnt hij in de showroom.

Reacties