In de categorie ‘veel voor weinig’ hebben we vandaag voor jullie: de Hyundai i30 Wagon. Helemaal nieuw en helemaal Europees, benadrukt het merk.

‘Getekend, ontworpen en gebouwd in Europa voor Europeanen’, kopt het persbericht. Het is maar dat je niet denkt dat je auto uit hetzelfde land komt als je telefoon, je tv en je al jaren feilloos werkende stereo. Nee, Europa is prestige, vinden Europeanen, dus deed Hyundai het beste wat ze konden doen om mensen uit hun Volkswagens te lokken: ze maakten een Duitse auto.

De i30 Wagon is vanaf het begin samen met de hatchback ontwikkeld, om het design zo goed mogelijk naar zijn carrosserietype te vormen. De wielbasis is dan ook langer dan die van de vijfdeurs i30, wat resulteert in een praktische giga-laadruimte: 528 liter, of 1.642 liter met de achterbank neergeklapt. Yikes.

Motorisch heeft Hyundai een 1.6 GDI benzinemotor (135 pk) en een 1.6 diesel (128 pk) in de aanbieding. Een nogal beperkt motorenpalet dus, maar waarschijnlijk heeft toch niemand behoefte aan meer keuze: beide versies scoren namelijk een a-label en 20 procent bijtelling.

De nieuwe i30 Wagon wordt onthuld op de autosalon van Genève, begin maart. Vanaf augustus is ie in de Nederlandse en Belgische showrooms te vinden, naar alle waarschijnlijkheid voor een zeer schappelijke prijs.

Reacties