TopGear proefde zojuist van de geheel nieuwe Honda Civic Type R. In ons magazine lees je er binnenkort alles over; nu alvast de highlights.

Testobject: Honda Civic
Uitvoering: Type R prototype
Locatie: Tochigi-circuit, Japan
Weersomstandigheden: bewolkt, graadje of 7

Wat reden we?
Een prototype van Honda's nieuwste (en ontzettend langverwachte) hete hatchback, de Civic Type R. We reden er kort mee over het Tochigi-testcircuit.

Beviel het?
Het was… enerverend. Om te beginnen voelt de Civic aan zoals een snelle hatch moet aanvoelen: met een goed afgewogen koppelingspedaal (überhaupt: met een koppelingspedaal) en stoelen die je stevig ondersteunen in de bochten. De titanium pook beweegt misschien wat gedempt, maar laat zich met korte knikjes van je pols bedienen. Er is een beetje turbovertraging bij lage toeren, maar daarboven knalt er een koppel van meer dan 400 Nm in, dat beschikbaar blijft tussen de 2.000 en 5.000 toeren.

Nog bijzonderheden?
De 2,0-liter turbomotor levert, en we citeren Type R-projectleider Suechiro Hasshi, 'meer dan 280 pk'. Da's best wel veel, en het gaat allemaal naar de voorwielen. Dat zou ellendig torque-steer tot gevolg kunnen hebben, maar dit blijft tot een minimum beperkt. De Civic is stabiel en stuurt puntig en precies, dus wat ze ook met de voorwielophanging hebben uitgevoerd – Hasshi-san wil er niets over kwijt – het heeft gewerkt. Deze auto stond op standaard 19-inch Continental-banden, maar voor de productieversie wordt er speciaal rubber ontwikkeld. Ook wordt er nog gewerkt aan de vorm van de achterspoiler, en zal de uiteindelijke versie lichter zijn door gebruik van meer aluminium onderdelen. Verder belooft Honda bijzonder lage CO2-cijfers.

Aan de achterzijde behoudt de Type R zijn torsie-as, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Focus ST en Golf GTI met hun multilink-systemen. Zelfs op het biljartlaken-asfalt van Tochigi voelt de ophanging stijf en stug, dus hoe ie het op slecht wegdek en drempels zal gaan doen, kunnen we al wel een beetje raden. Aan de andere kant: wie wil er een zacht verende Type R? Overigens hebben we deze hardheid mede te danken aan Honda's doelstelling om de van de Civic Type R de snelste voorwielaandrijver op de Nürburgring te maken: ze werken aan een rondetijd van minder dan 8 minuten. Laat meneer May het niet horen.

Welke modellen komen er, wanneer staan ze in de showroom en wat gaan ze kosten?
Allemaal nog niet bekend, behalve dan de datum waarop de Type R ongeveer bij de dealers zal komen te staan: midden 2015. Da's nog heel veel nachtjes slapen…

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
De Type R ziet er uit als een boze, matzwarte haai en voelt aan als een serieus stuk scheurgereedschap. Het lijkt erop dat Honda genadeloos hard zal terugkomen in het segment dat ze een half decennium geleden met een nagalmende V-tec-schreeuw verlieten. Dit prototype maakt al veel indruk; de productieversie zal er nog een schepje bovenop doen. 'Die wordt nog agressiever', glimlacht Hasshi.
 

(foto's: Jamie Lipman)

Reacties

Meer van TopGear