Er bestaat een goede kans dat je nog nooit van de Gunther Werks 400R hebt gehoord. Wij namelijk ook niet, totdat we hem toevallig op social media voorbij zagen komen. Het is weer een bedrijf dat aan de slag ging met een 993-generatie 911. Maar waar de meeste mensen beschaafdheid en betere prestaties toevoegen, doet de 400R alles een beetje anders.

Wat is de Gunther Werks 400R?

De baas van Gunther Werks Peter Nam zegt dat dit een interpretatie is van hoe een luchtgekoelde Porsche er vandaag de dag uit zou kunnen zien. En dan niet zomaar als een Carrera, maar als een op-de-bestuurder-gerichte GT3. De 993-generatie is de laatste van de luchtgekoelde Porsches. Deze auto is gekozen als de basis voor de 400R, omdat dit qua technologie – en dan vooral de ophanging – het toppunt was van de luchtgekoelde Elfjes.

De 400R is volledig naar deze eeuw gehaald. De body is bijna volledig (behalve de deuren) van koolstofvezel. En de gaten tussen de panelen zijn net zo strak als bij een moderne auto. Verder is de spoorbreedte nu 1.600 millimeter en staat de 400R op 18-inch wielen die uit drie stukken gesmeden zijn. Door al deze moderne gewichtsbesparingen weegt de Gunther Werks slechts 1.211 kilo.

Hoe sterk is de 400R?

Dit gewicht wordt voortgestuwd door 4,0-liter boxermotor die 437 pk en 427 Nm aan koppel produceert. Daarmee heeft hij dezelfde vermogen-gewicht-verhouding als de huidige GT3. Maar het beste van deze motor is het geluid. Als je wegtrekt, vult de cabine zich met het onderscheidende en opwindende geluid.

Na het optrekken merk je hoe uitstekend de besturing is. Vergeet alles wat je hebt gelezen over elektrische besturing met gevoel. Dat hebben ze namelijk niet. Tenminste niet in vergelijking met de besturing van de 400R. Deze besturing en de combinatie van de aangepaste ophanging en de gewichtsbesparing, zorgen ervoor dat er een sublieme balans is.

Toen de 400R op de SEMA show stond, zijn bijna alle 25 geproduceerde modellen gelijk verkocht. Wat nogal bijzonder is, aangezien je 525.000 dollar moet betalen voor deze verbouwing. En dat is exclusief donor-auto. Maar als je erin rijdt, snap je dat hij zijn geld waard is. Als deze retro-aanpak de toekomst is van supercars, laat het verleden dan maar komen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)