Dirt is als gamenaam al enige tijd bezet door spellenbouwer Codemasters. En Milestone, de maker van het spel waar we het nu over hebben, bracht al eerder een motorcross-spel uit met de naam Mud. Dus dan komen we uit bij Gravel. Ach, het werkt.

De naam Gravel is bescheiden als het gaat om de ondergronden in dit spel: je ploegt door de modder van Alaska, glijdt door de sneeuw van de Mont Blanc, laat je banden gillen over een parkeerterrein in Las Vegas en gooit zand omhoog in de zandduinen van Namibië. Het historische belang van een locatie is in Gravel minder belangrijk dan de adembenemendheid ervan.

Vergeet direct de tenenkrommende tussenfilmpjes met acteurs die vermoedelijk eens wat anders wilden dan hun gebruikelijke ‘natuurfilms’. Toyota Celica-rallyauto’s, klassieke Porsches, schreeuwende Abarths, een heuse Hummer-Dakarracer, een rits Trophy Trucks en nog een scala legendarische voertuigen staan tot je beschikking in een gevarieerd aanbod circuits. Al had de uitwerking van de auto’s een tikkeltje beter gekund, zoals we inmiddels gewend zijn van (of ‘verwend zijn door’) Forza en Gran Turismo.

Hoe rijdt Gravel?

Zet direct alle hulpmiddelen uit, want die verpesten de lol alleen maar. Wat overblijft is een Arcade-stijl racer. De makers hebben niet extreem goed opgelet tijdens natuurkunde-les, dus verwacht geen hyper-realistische wegligging. Op momenten gedragen de auto’s zich zelfs een tandje onnatuurlijk; te veel grip op het ene moment en te ver doorglijden naar buiten op het andere.

Als je eenmaal de alternatieve natuurwetten kent, racet Gravel zeer vermakelijk. De tegenstanders zijn (naar wens) uitdagend genoeg en je kunt de auto’s fijn de bocht om slingeren, met de juiste hoek. Een sprongetje hier en een handrembochtje daar maken de pret compleet.

Wat ontbreekt is een drijfveer om door te gaan. Per race ontgrendel je auto’s en vorder je in het spel, maar er is nooit een aantrekkelijk doel waar je naartoe werkt. Bovendien breid je geen autoverzameling uit. Of kun je auto’s aanpassen met andere kleuren of velgen. Zo leg je de controller gemakkelijk weer weg. Dat maakt Gravel een uitstekend tussendoor-spel. Mooi als die ene vriend die altijd te laat is, zegt dat hij er over een kwartier is: dan heb je nog mooi een halfuurtje om Gravel te spelen.