Toen we een tijd geleden de eerste trailer zagen voor Gear Club Unlimited was onze eerste reactie: ‘oh ja, de Nintendo Switch, die bestaat ook nog’. Toen we eenmaal gingen spelen, raakten we al snel gecharmeerd door het malle ding. Maar goed, we willen wel een beetje prima kunnen racen op de Nintendo Switch. Op de site van GC beloven de makers een authentieke race-ervaring. Realistische besturing en simulatie. Precies wat de console nodig had om meer harten te winnen.

En is dat gelukt?

Nee, helaas. Een racesimulator is het niet. Om te beginnen plakken de auto’s te hard op te weg: van lastwisseling, overstuur of überhaupt gripverlies is haast geen sprake (ook zonder hulpsystemen). Jammer, want ook op een draagbare console is realisme prima mogelijk. Dat bewees Gran Turismo destijds al op de Playstation Portable (ken je ‘m nog?). Nee, als je van spellen als Gran Turismo of Forza afkomt, is dit zéker geen sim te noemen. En daardoor ontbreekt de uitdaging van het autorijden.

Je moet gelukkig wel netjes remmen voor een bocht en de juiste lijn aanhouden om te winnen. Handig ook voor de jonge spelertjes: ze leren dan direct op een gemakkelijke manier lijnen rijden en aanremmen voor een bocht. Belangrijk tijdens de opvoeding. Bovendien gebruikt het spel échte merken en modellen. Zie het dus als een middenweg tussen arcade en sim. En het spel rijdt nog altijd stukken beter dan Need for Speed Payback.

Waar gaat Gear Club over?

Het spel speelt zich af op een zonnig eiland waar het altijd mooi weer is. De vitamine D spat haast van je beeldscherm. Het zomerse sfeertje maakt je direct blij. De graphics zijn (voor de Switch) gewoon in orde.

Het spel vordert en elke keer breidt het spel zich iets uit. Zo kun je bijvoorbeeld je werkplaats steeds groter maken om je auto’s steeds verder te tweaken en te tunen. Ook visueel. Ook dat voelt wat geforceerd. Alsof het erin moest omdat het cool was. De opties voor bumpers, spoilers en velgen zijn wat beperkt. Maar het is natuurlijk beter dan niets. De races zijn lekker kort en met een redelijk tempo vlieg je door het spel heen. Niet langdradig dus.

Wat kan ik verder met deze game?

Om de zoveel races ontgrendel je een nieuwe racemodus, zoals rally-rijden. Hiervoor moet je ook weer een auto ombouwen tot rallyauto. Gaandeweg breidt het spel zich dus uit. En zo blijf je spelen. Bovendien is het spel ook simpelweg vermakelijk. Gear Club Unlimited doet niets heel speciaal, maar alles gewoon zeer prima.

En dan het belangrijkste: je kunt met vier personen tegelijk op één console racen. Leuk als je Mario Kart even zat bent en iets meer volwassener wilt spelen. Bovendien komt de uitdaging die je mist in je eentje wel tevoorschijn als je met z’n vieren aan het racen bent.