Beyoncé zong het in 2008 al: ‘I can see your Halo.’ Bijna tien jaar geleden al voorspelde Sasha Fierce de toekomst van F1. De afgelopen jaren is er al getest met verschillende vormen van cockpitbescherming, maar nu is de kogel door de kerk. Of eigenlijk niet, want Formule 1-auto’s krijgen een halo in 2018 die rondvliegende kogels, demperveren en grote hagedissen moeten tegenhouden. Deze externe rolkooi in de vorm van een teenslipper is door de FIA doorgevoerd in de Strategy Group bijeenkomst.

Volgend jaar verdwijnen de haaienvinnen en T-vleugels dan wel, maar dat betekent niet dat de auto’s beter zijn voor je netvlies. Het ontwerp zal echter nog wel aangepast en bijgewerkt worden voor het volgende seizoen. Maar we zullen nog moeten zien of het goed geïntegreerd kan worden in het ontwerp van de auto.

Is dit niet allemaal een beetje te veel veiligheid?

Het idee van cockpitbescherming is niet alsof je moeder je een dikke jas aan doet met twintig graden voor het geval je koud wordt. Zelfs in het recente verleden is gebleken dat een middel om het hoofd van de rijder te beschermen geen overbodige luxe is. In 2009 reed Massa met 230 km/u tegen een rondvliegende demperveer uit de auto van Barichello. Nog recenter is het ongeluk van Jules Bianchi in 2011 wat hem uiteindelijk het leven kostte.

In de vrije trainingen die dit jaar volgen zullen we meer testen met de halo gaan zien. Dan kunnen we ook zien hoe het ontwerp gaat evolueren. Dat mag ook wel: het ding ziet eruit als een teenslipper, maar is zo esthetisch-uitgedaagd als een stel Crocs. Toch is het wel fijn als het Max Verstappen beschermt tegen een ernstig ongeluk.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear

Lees meer over formule 1