Het gaat niet zo goed met de kleine hot hatches in Nederland. Zoals bij de leukste auto’s het geval is, lijden ze aan terminale BPM. Voor een hete B-segmenter betaal je snel 30.000 tot zelfs 46.490 euro.

Maar nu is hier de nieuwe Ford Fiesta ST. Hij ruilde zijn viercilinder om voor een driecilinder. Geen ramp, aangezien de 1.5 Ecoboost zich al vaak heeft laten zien als een topmotor(tje). Plus: als hiermee een van de leukste hot hatches ook nog eens de best betaalbare wordt, is het een win-win-situatie.

Geef ons die Ford Fiesta ST-prijs

In de foldertjes op de site van de importeur vinden we de Ford Fiesta ST-prijs. En, helaas. De absente cilinder wist niet genoeg CO2-uitstoot mee te nemen om het koopje van de eeuw te creëren. Ford vraagt zelf 19.637 euro voor de Ford Fiesta ST. Maar nadat de overheid ‘m door de BPM-molen gehaald heeft, mag je 31.970 euro aftikken.

Afschrijven dus, die Ford Fiesta ST?

Ho, nou, wacht even. Goed, hij kost dus 1.879 euro meer dan een Polo GTI (die een tweeliter heeft). Het gaat echter niet om het formaat van je motor, het gaat om wat je ermee doet. Of eigenlijk: het gaat om rijplezier.

We mochten er al eventjes in rijden en we kunnen je vertellen: hij is hilarisch. Het enige moment dat je geen plezier hebt in de Ford Fiesta ST, is wanneer je in de file staat. Een volledige review lees je hier binnenkort. Begin maar met sparen.

Thanks Marcel voor de tip!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)