Bruce McLaren was een fascinerende man. Zijn achternaam is nu onderdeel van de vaste vocabulaire van de autosport, en wordt met zo veel vanzelfsprekendheid uitgesproken in de Formule 1 of als het om supercars gaat, dat je misschien niet eens echt precies weet om wat voor belangrijke pionier het eigenlijk gaat.

Dat kun je nu leren in 90 minuten, op je eigen bank. McLaren, verkrijgbaar op Blu-Ray, dvd en digitale download, moet voor Bruce gaan doen wat Senna deed voor Ayrton. Alleen: als je echt van autosport houdt, dan is McLaren mogelijk de betere film voor je.

Het verhaal speelt zich af in een heel ander tijdperk van de sport, houd dat in je achterhoofd. Toen Ayrton Senna stierf, stond de wereld perplex. In de tijd van Bruce waren dodelijke ongelukken alarmerend normaal in de autosport, ook onder winnaars en kampioenen. Ieder inkijkje in de gemotoriseerde sporten gedurende de jaren vijftig, zestig en zeventig is altijd een schok: het is voor ons nu ongelooflijk hoe achteloos de coureurs in die tijd omsprongen met de gevaren die van alle kanten op hen afkwamen. De geïnterviewden in deze film (onder anderen Jackie Stewart, Mario Andretti en Dan Gurney) en het beeldmateriaal uit die tijd laten je echt een heel andere wereld zien. En hoe.

Bruce overleed op z’n 32e, net toen hij echt een ingeburgerde naam begon te worden, dus het beeldmateriaal was niet zo overvloedig aanwezig als het was voor de makers van bijvoorbeeld Senna. Dat betekent dat regisseur Roger Donaldson en producenten Fraser Brown en Matthew Metcalfe echt hun fantasie aan het werk moesten zetten om het verhaal van de legende visueel te kunnen vertellen.

We spraken met Matthew – een Nieuw-Zeelander, net als Bruce – om te weten te komen wat voor geheime trucs hij allemaal bij de totstandkoming van de film heeft gebruikt. ‘Wat ik zo geweldig vond aan Bruce? Dat hij een levenshouding had van “niet zeuren maar gewoon doen”, hij was een ultieme doorzetter’, zegt Matthew. Bruce leed als kind aan de ziekte van Perthes – een heupziekte die de beenfuncties aantast – maar tegen alle verwachtingen in werd hij een indrukwekkende coureur, en later een slimme en listige teambaas.

‘Ik denk niet dat hij zich realiseerde hoe belangrijk het was wat hij destijds deed’, vervolgt Matthew. ‘Ik denk dat hij zich vooral concentreerde op de volgende dag – het winnen van de volgende race, het bouwen van de volgende auto, een auto een seconde sneller maken – dat hij waarschijnlijk nooit de tijd had of nam om te bedenken hoe episch het was wat hij eigenlijk deed.’

Het bleek niet makkelijk om de film te maken. ‘Het was een lastig verhaal om te vertellen’, zegt Matthew. ‘En het beeldmateriaal stopte natuurlijk 47 jaar geleden. Zo veel mensen van toen zijn er nu niet meer, en we hadden te maken met legendes en mythes. Zie je de film nu, dan accepteer je klakkeloos dat bepaalde zaken in beeld komen, dat bepaalde mensen ergens over aan het woord zijn. Maar allemachtig, het vinden van dat materiaal is ongelooflijk moeilijk geweest.

‘We wisten van tevoren dat het beeldmateriaal beperkt zou zijn. Bruce stierf net toen hij echt beroemd begon te worden. Maar we wilden dat de film dynamisch en meeslepend zou worden, een beetje zoals hijzelf was. We wilden het zo mixen dat we de rocksterwereld waarin coureurs toen leefden, konden overbrengen. Dus hebben we een scène geanimeerd, omdat we zijn gevoel voor humor wilden tonen. En we hebben materiaal gebruikt uit Butch Cassidy and the Sundance Kid.

‘Ik heb namelijk het idee dat Butch Cassidy ons iets vertelt over Bruce. Hun karakters komen overeen in de zin dat ze problemen en uitdagingen tegemoet treden met stijl en klasse. Met een idee van: wat er ook gebeurt, we redden ons wel. Want dat is het verhaal van Bruce McLaren. Het is ook interessant dat het in Butch Cassidy and the Sundance Kid uiteindelijk misloopt – en dat is tragisch genoeg ook precies wat er met Bruce is gebeurd.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)