Met de superexclusieve FXX heeft Ferrari sinds een jaar of twee een soort rijdend testlaboratorium tot zijn beschikking. Een select groepje testrijders – onder wie Michael Schumacher – rijdt met de FXX alleen op het circuit om nieuwe technieken te helpen ontwikkelen voor toekomstige Ferrari’s.

De afgelopen twee jaar werden op Maranello ruim 35.000 testkilometers afgelegd, waarvan alle data nu heeft geleid tot de ontwikkeling van een nieuw Evolution pakket. En dat moet weer leiden tot een 2 seconden snellere rondetijd. Om dat te bereiken is het vermogen van de 6,2 liter V12 iets verhoogd naar 860 pk – was 850 pk – en schakelovergangen duren nu nog maar 60 milliseconden. Daarbij zijn ook de overbrengingsverhoudingen iets gewijzigd, zodat de bestuurder meer kan profiteren van het hogere toerental van de motor.

Verder heeft Ferrari een en ander gewijzigd aan de wielophanging. Daardoor gaan de 19 inch Bridgestone banden langer mee, terwijl ook de remblokken van het met keramische remschijven uitgeruste Brembo remsysteem minder hard slijten. Om de FXX beter op de weg te houden, heeft hij aan de achterzijde een andere diffuser gekregen, waarmee de aërodynamische eigenschappen met zo’n 25 procent zijn verbeterd.

Een ander onderdeel van het Evolution pakket is een nieuw tractie controle systeem, waarmee de bestuurder voortaan kan kiezen uit negen verschillende instellingen. Het systeem zou minder opvallend zijn werk doen en ook flexibeler zijn om zich beter te kunnen aanpassen aan de rijstijl van een specifieke bestuurder. En al deze leuke dingen gaan we over een jaar of wat ongetwijfeld tegenkomen in de opvolger van de Ferrari Enzo.

We hadden trouwens al eens een filmpje van de FXX, helaas zonder Evolution pakket. Toch even kijken? Klik dan hier.

Reacties