
Beetje d’rbij aan pk’s, beetje d’raf aan gewicht: de Ferrari California is weer wat spitsvondiger geworden.
Enig creatief geknutsel aan motormanagement en uitlaat leverde zomaar dertig extra paardenkrachten op, waarmee het totaal op een sappige 490 komt. Verder is de California dankzij ’toonaangevende aluminiumtoepassingen en constructietechnologieën’ (misschien zouden ze bij Ferrari eens wat minder Wordfeud moeten gaan spelen) dertig kilo afgevallen. Dan zal hij wel sneller naar de 100 km/u gaan? Inderdaad, wel ééntiende seconde – van 3,9 naar 3,8 tellen.
Ook nieuw is het Handling Speciale-pakket, voor mensen die een wat scherper rijgedrag willen maar nog in het bezit zijn van hun eigen tanden en dat graag zo willen houden. Of, in Ferrari-bewoordingen: voor een ‘dynamischere, maar toch geen overdreven extreme rij-ervaring’. Het pakket bestaat uit andere schokdempers (met de bijna religieuze naam Magnethorheological), kleine wijzigingen aan de wielophanging, stijvere vering, 10 procent directere besturing en een snellere rekenmachine in het motormanagement.
Het is nog niet duidelijk wanneer de vernieuwde California wordt losgelaten, laat staan dat men vertelt wat al die leuke geintjes gaan kosten. Dat zal waarschijnlijk allemaal wel bekend worden gemaakt op de Salon van Genève in maart, waar hij zijn officiële presentatie beleeft.
Meer van TopGear


De auto’s van Paddy McGuinness

De 10 mooiste cabrio’s ooit gemaakt

Parkeer jij je auto in de garage van 2Pac?

Wat klopt er niet aan deze Ferrari California?

Geniet mee van de Ferrari California T Handling Speciale

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

In deze provincie mag je straks niet harder dan 100 na 19:00 (en krijg je een boete als je het wel doet)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

De mooiste Alfa Romeo keert terug, zelfs met een handbak (en geen elektromotoren)

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

De privécollectie van de baas van Bugatti is niet wat je zou verwachten

Bij dit Funda-huis parkeer je je auto gewoon in je werkkamer

Nooit meer stoeprandschade: dit is de ‘eerste onverwoestbare velg ter wereld’

Blijkbaar kun je nu als fietser ook een flitsboete krijgen (in dit geval van 211 euro)
