Het gevreesde afscheid van de atmosferische V8, dat Ferrari vorig jaar inluidde met de California T, zet stevig door: dit is de 488 GTB, de evolutie van de 458 Italia met – inderdaad – twee turbo's. Z'n naam en verschillende ontwerpelementen verwijzen naar de 308 GTB, de eerste V8-middenmotor-Ferrari die exact 40 jaar geleden z'n debuut maakte.

Waar bij de California T vooral de nadruk werd gelegd op een natuurlijke krachtsopbouw door het koppel in de lagere versnellingen te beperken, heeft de 488 GTB één sleutelwoord: reactietijd. In hun strijd tegen de turbolag hebben de Ferrari-ingenieurs de nodige bergen verzet: de 3,9-liter biturbo V8 reageert bij 2.000 toeren al na 0,8 seconden op het gaspedaal.

Wat je dan na die 0,8 seconden voor je kiezen krijgt? Nou, 100 pk extra ten opzichte van de 458 Italia, en bijna de helft meer koppel. De 488 GTB beschikt over 670 pk en 760 Nm, waarden die bij een V12 niet zouden misstaan (het is zelfs meer vermogen dan de FF en meer koppel dan de F12 Berlinetta). Dat is gezien z'n turbo's niet opvallend; bijzonderder is het toerental dat de motor erbij draait. Het maximale vermogen wordt bereikt bij 8.000 toeren, wat zou betekenen dat het typische jankende, oorgasmische Ferrari-geluid niet bij de uitgaande 4.5 V8 is achtergebleven.

De 488 GTB rondt het circuitje van Fiorano in 1 minuut en 23 seconden, even snel als de F12 Berlinetta en een halve seconde rapper dan de 458 Speciale. Hij doet 0 naar 100 in 3,0 seconden en tikt al na 8,3 seconden de 200 km/u aan. De top bedraagt volgens Ferrari meer dan 330 km/u.

Uiteraard hangt de 488 GTB vol met Ferrari's nieuwste innovaties op het gebied van elektronische ondersteuning, zoals Side Slip Angle Control 2 (ook wel liefkozend 'de driftassistent' genoemd), dat nu nog inniger samenwerkt met de F1-Trac tractiecontrole en het E-Diff sperdifferentieel en bovendien contact houdt met de adaptieve dempers. Qua aerodynamica zet de 488 GTB nieuwe maatstaven voor Ferrari: dankzij onder andere een dubbele voorspoiler, een geavanceerde bodemplaat en luchtinlaten aan de zijkanten is de neerwaartse druk 50 procent groter en de luchtweerstand toch lager. Aan de achterkant vinden we nieuwe led-verlichting, waaronder de F1-mistlamp van de F12. In het interieur is er voor de 458-rijders een feest van herkenning, hoewel het allemaal wat opgeruimder oogt en het infotainmentsysteem opnieuw is ontworpen.

De 488 GTB maakt in maart zijn debuut op de autosalon van Genève. We gokken dat ie niet lang daarna de 458 Italia uit de showrooms zal verdringen en daarmee de klassieke Ferrari met atmosferische V8-middenmotor naar de eeuwige jachtvelden zal verwijzen. Jammer, dat zeker; maar kijk eens wat we ervoor terugkrijgen…

Reacties