Het is een uitstekend gebruik van Ferrari om na verloop van (model)tijd te komen met versies die iets extra's bieden. Denk Challenge Stradale, denk Scuderia. En denk voor wat betreft de 458 Italia aan deze jongen hier: de Speciale.

Wat mag er dan wel zo speciaal zijn aan die Speciale? Nou, uiteraard is hij sterker: de 4,5-liter V8 mikt er nu 605 pk tegenaan, in plaats van de 'blijft toch behelpen' 570 pk van de Italia. Dat is dan meteen het hoogste aantal pk's dat ze ooit uit een turboloze V8 hebben gehaald. En dus kun je met de Speciale in 3 seconden rond naar 100 km/u (0,4 seconden sneller) en rij je na 9,1 seconden al 200. Over de top zegt Ferrari niets, maar die zal zeker niet lager zijn dan de 325 km/u van de Italia.

Verder ging veel aandacht naar de aerodynamica, wat je vooral goed kunt zien aan de aangepaste voorspoiler, die koelvinnen boven de voorste wielkasten, dat haaienvinnetje vlak voor de achterste wielkasten en aan de achterkant van de Speciale: die is één grote diffusor geworden. Dat had onder andere tot gevolg dat de drie centrale uitlaten plaats moesten maken voor twee meer uit elkaar gezette exemplaren. Ferrari zegt zelf dat een stevig aantal van die aerodynamische onderdelen beweegbaar zijn en de Speciale (mede) maken tot de aerodynamisch meest efficiënte auto die ze ooit gebouwd hebben. En dat we ze gaan terugzien op alle toekomstige Ferrari's.

Ook nieuw is Slip Side Angle Control, een systeem dat de hoeveelheid en de verdeling van het koppel via de tractiecontrole en het differentieel zó regelt dat de auto makkelijker dwars te krijgen en vooral te houden is. Ofwel: instant extra speelplezier. Ook daar gaan we zeker meer van zien in de toekomst. 

De Speciale maakt z'n debuut op de IAA in Frankfurt. Wanneer hij naar Nederland komt is nog onbekend, over de prijs weten we ook nog niets. Nou ja: hij wordt duur. Maar dat wist jij ook al. 

Reacties