Waar eindigt een crossover en waar begint een SUV of terreinwagen? We zouden het werkelijk niet weten. Wat we wel weten, is dat ‘SUV’ de algemene term is geworden voor een hele reeks hoog op de wielen staande, ruig uitziende auto’s – die een spectrum omspannen van opgekrikte supermini’s tot zevenzitters die het Amazonegebied kunnen bedwingen. Dat stelt ons voor een probleem. Om uit zo’n divers aanbod de allerbeste te kunnen selecteren, hebben we strikte regels nodig, en een gevarieerde testprocedure om alle deelnemers een eerlijke kans te geven.

Er mocht maar één auto meedoen van elke fabrikant, en elk van de acht kandidaten moest onze huidige favoriet zijn uit een specifieke categorie. Dat bracht ons tot de volgende selectie – in willekeurige volgorde: de Land Rover Discovery (modderig), de Alfa Romeo Stelvio (dynamisch), de Audi SQ7 (snel), de Bentley Bentayga (luxe), de Skoda Kodiaq (gezin), de Jaguar F-Pace (stijlvol), de Dacia Duster (koopje) en de Peugeot 3008 (verstandig).

Wordt dit niet een beetje oneerlijk?

De test zelf is zorgvuldig gebalanceerd en afgewogen opdat het voor een Dacia mogelijk zou zijn het op te nemen tegen de Bentley, en dat een Peugeot zonder schroom een Audi kon uitdagen. Voorbeelden? De auto die in het terrein de beste is, zal niet per se de sprint winnen, en de meest praktische auto hoeft niet ook meteen de meest begerenswaardige te zijn.

De komende dagen zul je op de website alle testen tegenkomen. Per testonderdeel worden er punten toegekend, de winnaar is de auto met de meeste punten in totaal, en klaar is Kees. Simpel.

De SUV-testen

Test 1: Weggedrag

Test 2: Snelheid

Test 3: Terrein

Test 4: Interieurs

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)