Wie vooruitdenkt, heeft de toekomst. Na 150 nummers TopGear Magazine gaan we op naar de 300. Hoe verliep de afgelopen eeuw de weg naar de 300 pk?

1910

1917 Sopwith Dolphin, tweede generatie:18,5-liter V8; 300 pk Sorry, geen auto. Maar wat dacht je van een vliegtuig? Vóór de jaren twintig was 150 pk haalbaar, maar 300 pk bestond alleen nog in de fantasie van de mensen. De snelste auto’s voor op de weg, zoals de Hispano-Suiza H6 uit 1919, hadden ongeveer 200 pk .

1920

1920 Sunbeam 350HP: 18,3-liter, V12; 350 pk 1924 Fiat Mephistopheles: 21,7-liter zescilinder; 300 pk Snelheidsrecords waren toen wat de Nürburgring-rondetijden vandaag de dag zijn: tijdelijk. Bedrijven als Fiat en Sunbeam flitsten voorbij de 300 pk om hun kwartiertje beroemdheid te krijgen.

1930

1930 Bugatti Royale: 12,7-liter achtcilinder; 300 pk 1931 Mercedes-Benz SSK: 7,1-liter zescilinder, compressor; 300 pk Alleen al de motor van de Royale was 1,4 meter lang en 1,1 meter hoog. De auto was 6,4 meter lang, en woog meer dan drie ton.

1940

1947 Alfa 158 (Alfetta): 1,5-liter achtcilinder, compressor; 300 pk 1947 Cisitalia Grand Prix: 1,5-liter twaalfcilinder boxer, compressor; 300+ pk

1950

1955 Lancia/Ferrari D50: 2,5-liter V8; 289 pk 1956 Maserati 250F T2: 2,5-liter V12; 319 pk Oké, Grand Prix-auto’s hadden al lang voor de jaren vijftig 300 pk, maar pas de naoorlogse Lancia/Ferrari D50 en de Maserati 250F leverden de rijeigenschappen en het verbruik dat bij dat vermogen paste.

1960

1966 Lamborghini Miura: 3,9-liter, V12; 350 pk 1966 Ferrari 275 GTB/4: 3,3-liter V12; 300 pk Italiaanse macho’s Een decennium en een land, meer was er niet nodig om een aantal van de meest begeerlijke auto’s ooit gebouwd te leveren. Wereld, aanschouw de Miura, de 275 GTB en de Bora. Bene, molto bene.

1970

1976 Lancia Stratos HF: 2,4-liter V6; de 24-kleps race-versie had 324 pk 1972 Aston Martin DBS V8: 5,3-liter V8; 320 pk

1980

1984 Porsche 930 Turbo: 3,3-liter zescilinder boxer, turbo; 330 pk 1989 BMW M5 (E34): 3,5-liter zescilinder; 315 pk

1990

1995 Toyota Supra Turbo: 3,0-liter zescilinder, turbo; 331 pk 1999 Nissan Skyline GT-R: 2,6-liter zescilinder, turbo; 335 pk Japanse fabrikanten kwamen overeen hun auto’s te begrenzen op 280 pk, om zich daar vervolgens niets van aan te trekken. Zie de twin-turbo Supra, de Skyline GT-R en de Evo, alle met ‘280 pk’.

2000

2002 VW Touareg TDI: 5,0-liter V10, turbo; 313 pk 2002 Audi A8: 4,2-liter V8, turbo; 320 pk Tegenwoordig zijn ze de risee van de snelweg, maar Audi’s 4,2-liter V8 en VW’s 5,0-liter V10 bewezen dat diesels ook snel konden zijn, en zelfs leuk.

2010

2017 Kawasaki H2R: 1,0-liter viercilinder, compressor; 314 pk 2017 Seat Leon Cupra: 2,0-liter viercilinder, turbo; 300 pk Kiest u maar Wil je een 300 pk sterke hete hatch? Dat is een beetje te makkelijk. Een sedan? Oud nieuws. Een SUV? Tuurlijk – je kunt kiezen uit benzine en diesel. Elektrisch? Jazeker. Of wellicht een motorfiets? Dat kan ook.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)