Als kind was een van mijn grootste overwinningen op mijn moeder toch wel toen ik niet meer de lompe en betrouwbare Clarks-schoenen naar school hoefde te dragen, maar een paar Kickers aan mocht, destijds het hipste van het hipste. Ik was opgetogen, totdat ik thuiskwam en ontdekte dat de rechterschoen wel paste, maar de linker niet. Natuurlijk kon ik dat niet erkennen, laat staan erover klagen, en dus resteerde er maar één mogelijkheid, en dat was om ze te dragen.

Een maand later lag ik op tafel bij de chirurg, wiens scalpel boven mijn affreus ingegroeide teennagel hing, en dacht ik voor het eerst in mijn leven na over de consequenties die keuzes kunnen hebben. Soms doen we de gekste dingen om ons imago hoog te houden; pijn en ongemak nemen we ineens voor lief. Dit herinner ik me en bedenk ik terwijl ik door het drukke stadsverkeer hobbel met brandende polsen, terwijl mijn ruggenwervels van plaats proberen te wisselen.

Motoren op TopGear?

Zoals je weet doet TG niet echt aan motoren, maar op het moment is er een retro-revolutie gaande. Het enorme succes van de Ducati Scrambler vormde daar het begin van, en inmiddels wil iedere motorrijder kennelijk een vintage uitziende motor die is voorzien van moderne techniek.

Zodoende floreert het segment van de op bestelling gemaakte motoren, en de grote jongens pikken natuurlijk graag een graantje mee. Dus maken ze nieuwe motoren met retro looks. Zoals deze BMW. De NineT Racer is het nieuwste lid van de BMW NineT-familie. Het is een zogenaamde Café-racer, met zo’n klein kuipje en spannende striping. Het zadel is voor een persoon bedoelt en heeft een dusdanige vorm dat je goed op je plek blijft zitten, noodzakelijk bij dit type motoren. Het stuur is laag en gebogen en de voetsteunen staan verder naar achteren dan normaal waardoor je laag zit en de tank als het ware omklemt tijdens het rijden. Wat er natuurlijk heel dynamisch uitziet.

boxer-twin

De luchtgekoelde BMW boxer-twin met 1.170 cc is bepaald geen Japans naaimachientje, destijds ook heel populair. Hij is niet echt verfijnd, en wil dat ook niet zijn. Al bij 8.500 tpm houdt het op, en dat lijkt wat vroeg. Maar het gaat erom wat je krijgt als je de gaskraan opendraait. En dat is een heel gefocust rijgedrag, simpel maar doeltreffend. Zoals dat gebruikelijk was in de jaren zeventig.

Ja, er bestaan snellere motoren, meer praktische motoren en veel goedkopere motoren. Er bestaan – we hebben dit even nagezocht – zelfs vierwielige voertuigen die je helemaal van de buitenwereld afschermen. Maar als je iets wilt, dan wil je het. Dus hoewel dit apparaat me heeft gesloopt en gebroken, houdt het me toch uit mijn slaap. Geloof je me niet? Kijk dan naar de foto’s.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)