‘Ik was er altijd gek op om alles over auto’s te weten: de grootte van de motor, het aantal pk’s, het jaar van productie, dat soort dingen. Ik ben van kinds af aan dol geweest op lijstjes, feiten en getallen. Auto’s waren een van de dingen waar andere mensen van hielden toen ik klein was, en om indruk op hen te maken en door hen te worden geaccepteerd, ben ik op een goed moment begonnen met het uit mijn hoofd leren van al die cijfers. Het is eigenlijk dezelfde reden dat ik ben gaan rappen toen ik elf was.

De eerste auto

Mijn eerste auto was een Opel Corsa, een klein rood ding. Die heb ik een paar weken na mijn rijexamen tegen een lantaarnpaal gezet. Dat was meteen de eerste en de laatste keer dat ik een ongeluk heb veroorzaakt, behalve dan met een Renault F3-wagen, maar dat is een heel ander verhaal.
Daarna reed ik in een oude Mercedes E-klasse, de oude auto van mijn pa. Toen nam ik even een autopauze, want ik maakte schulden om mijn rapcarrière van de grond te krijgen. Een tijdje hebben we rondgereden in een oud busje van de Royal Mail; we zaten dan achterin op weg naar onze optredens en als er plotseling geremd moest worden, had je zo een gitaar of bas in je nek.
In 2010 had ik mijn eerste hit – Kickstarts – en daarna haalden we een paar keer de eerste plaats in de hitlijsten. Mijn pa zei altijd dat ik gerust mijn geld aan auto’s mocht besteden, als ik eerst maar onroerend goed kocht. Dus kocht ik een appartement in Fulham en kocht meteen daarna een tweedehands Audi RS 5 voor 60 mille. Die was erg opwindend in vergelijking met de auto’s die ik daarvoor had gehad, maar vanwege z’n vierwielaandrijving was ie tevens heel stabiel, en was ik totaal niet bang om in ‘m te rijden.
Toen mijn carrière eenmaal echt lekker liep, kocht ik een ander appartement, en in mijn onderbewuste dacht ik toen dat ik echt los kon gaan met auto’s, omdat mijn pa dat goedgekeurd zou hebben. Toen werd ik hals over kop verliefd op Jaguar F-types. Ik startte met een V6 S Convertible, toen een V8 R Coupé, toen de SVR. Ik vind het een van de mooiste auto’s van het afgelopen decennium.
Ik had ook een Ferrari F355 Spider. Dat is waarschijnlijk mijn favoriete Ferrari aller tijden, en daarom wilde ik ‘m hebben. Het zal eraan liggen in welke tijd je bent opgegroeid; andere mensen hebben de poster van een F40 of een Testarossa in hun jongenskamer gehad. Ik had de F355. Maar ik had ook een poster van de McLaren F1, dus ik wilde altijd al een McLaren hebben. De volgende auto die ik kocht was daarom een 650S Spider.
Die heb ik afgelopen zomer vrijwel iedere dag gereden. Hij is mijn lust en mijn leven. Ik houd ervan om op het podium te staan, maar ik houd er niet per se van om op te vallen. Maar dat verandert totaal als ik eropuit ga in mijn knalgele Spider. Dan wil iedereen op straat dat ik even zwaai of gas geef – en dat doe ik dus. Ik draag geen sieraden of dure horloges en ik heb elke dag een trainingspak aan; auto’s zijn de enige opzichtige dingen waar je mij mee zult zien. Momenteel heb ik de 650S, een Lamborghini Murciélago LP640 en een Range Rover Sport. Die laatste is wat mij betreft de beste auto ter wereld als het om comfort gaat.Ik kan erin zitten om te vergaderen. Als ik met mijn manager naar een lading nieuwe muziek luister, zit ik liever in die auto dan in een kantoor.

A post shared by example (@example) on

Ik overweeg om voor de komende zomer een McLaren 720S te nemen. Ik wil van zoveel mogelijk verschillende auto’s genieten, namelijk. Ik heb een Porsche Cayman GT4 gehad, tien maanden maar; die had een van de beste versnellingsbakken waarmee ik ooit heb gereden. Ik heb op de verkoop zelfs een beetje winst gemaakt. Als me dat met elke auto zou lukken, dan kan mijn hobby zichzelf bedruipen.

A post shared by example (@example) on

Ik denk dat ik nog een jaar of twee blijf spelen met auto’s, daarna koop ik een SUV en nog één auto erbij voor de lol. En dan moet ik wachten tot ik 60 ben en de kinderen het huis uit zijn, waarna ik weer opnieuw begin. Wie weet in wat voor auto’s we tegen die tijd rijden. De nieuwe single van Example, The Answer, is verschenen bij Columbia Records

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)