In 1991 maakte de Audi Quattro Spyder zijn debuut tijdens de Frankfurt Motor Show, ongeveer vijftien jaar voordat de productie van de Audi R8 begon. De Audi Quattro Spyder was net als de R8 uitgerust met een middenmotor, vierwielaandrijving en een carrosserie van aluminium.

Snel?

Er kwam 174 pk uit de 2,8-liter V6. We horen je denken: dat klinkt (vandaag de dag) wat mager. Volgens Audi woog de auto maar 1.100 kilo. Snel? Nee. Pittig? Ja.

Betekent ‘spyder’ iets anders in Duitsland?

Nee. Nou ja, misschien. Als je naar de veel te lange commercial kijkt, kun je zien dat het glazen dak er toch echt af kan. Oh, en maak je geen zorgen, omdat wij weten dat sommige mensen zichzelf vertellen dat hun tijd kostbaar is (terwijl de helft van hun dag opgaat aan social media) hebben wij alvast doorgespoeld naar het moment suprême.

Waarom ging hij niet in productie?

Omdat de prijs van 100.000 Duitse Marken voor sommige iets te veel van het goede was. Toch zag hij er rijp uit voor productie. En dat dachten er meer: verschillende Audi-dealers namen duizenden pre-orders in ontvangst. Het enige wat de dealers verkochten, waren duizenden teleurstellingen.

Wat een slap excuus, zeg

Inderdaad. Wij zijn er vrijwel zeker van dat genoeg mensen bereid waren om 100.000 DM of zelfs meer uit de oude sok te vissen voor een exemplaar. Vandaag de dag zou dat rond de 51.000 euro zijn. Een nieuwe R8 is twee keer zo duur, dus. Maar helaas, een maand na de onthulling van de Quattro Spyder, kwamen de Duitsers met de Audi Avus met een dummy-W12 van hout. Helaas betekende dit stukje abstractie het einde voor de Audi Quattro Spyder.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear