De Aston Martin Vulcan AMR Pro is nog extremer

Het AMR Pro aerodynamica-pakket trekt nu nog harder je gezicht van je hoofd

Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro
Aston Martin Vulcan AMR Pro

Dit is de meest extreme versie van een auto die van zichzelf al vrij extreem was. Hij heet de Aston Martin Vulcan AMR Pro en hij laat je gezicht sneller smelten dan ooit tevoren.

Is het echt nodig om de Vulcan nog extremer te maken?

In onze ervaring met de Vulcan hebben we nooit gedacht: ‘Weet je wat deze auto nodig heeft? Wat extra downforce en meer acceleratievermogen.’ Aston Martin dacht daar heel anders over. ‘Toen we eenmaal alle 24 Vulcans hadden geleverd’, legt de vicepresident van Aston uit, ‘gingen we erover nadenken hoe we hem sneller konden maken.’ Oh hemeltje.

Laten we aan de voorkant beginnen. Bovenop de voorste wielkasten zijn nieuwe panelen geplaatst die de auto op snelheid meer naar beneden drukken. Aan beide uiteinden van de neus plaatste Aston twee ‘dive planes’ die voor meer grip zorgen. Ook de splitter kreeg een aantal upgrades aan de onderkant voor betere stuurprestaties.

Nog meer veranderd aan de Aston Martin Vulcan AMR Pro?

Achteraan zijn de verschillen nog forser. Er is namelijk een nóg grotere, nieuwe spoiler op deze Vulcan gezet. Met niet één maar twee vleugels en andere uitdossingen die niet veel onderdoen voor die van een Formule 1-auto, krijg je maximale downforce. Dit zorgt voor meer neerwaartse druk dan de Aston Martin Vantage GTE racer die Le Mans won. Je hebt in deze AMR Pro 25 procent meer downforce dan in de standaard Vulcan.

De eerste exemplaren die voor klanten bedoeld zijn, zullen ergens dit jaar nog klaar zijn. ‘Als je de aerodynamica goed laat werken in een snelle bocht is het een ongelooflijk ding’, legt Aston Martin-coureur Darren Turner uit, ‘ik kan niet wachten om de gezichten van klanten te zien als zij het zelf ervaren.’

De Aston Martin Vulcan AMR Pro zal vandaag te zien zijn tijdens het Goodwood Festival of Speed. Kijk in de tussentijd nog even hieronder hoe Chris Harris de normale Vulcan probeerde te bedwingen.

Chris Harris in de normale Vulcan


preview

Nieuwste van TopGear

Autonieuws