Mercedes komt binnenkort met de epische Project One: een hypercar met zes minuscule cilindertjes die alles op zijn pad verwoest. De idiote 1,6-liter V6 turbo maakt samen met twee elektromotoren minimaal 1.000 pk. Welke zescilinders – die nu nog koning zijn – komt Mercedes vernederen? Ofwel: wat zijn op dit moment nog de snelste zescilinders ter wereld? We kijken alleen naar zescilinders die nu in productie zijn en geschikt zijn voor de openbare weg. Omdat de meeste Duitse auto’s begrensd zijn op 250 km/u, kijken we voor dit lijstje naar de sprinttijden van 0 naar 100 km/u. Direct ook het enige praktische nut van deze specificatie: zeggen dat jij de grootste hebt. Tijdens het samenstellen van dit lijstje hadden we regelmatig een verrek-die-bestaat-ook-nog-momentje. Je vergeet bijvoorbeeld haast dat Porsches ook gewoon een zescilinder hebben. De 911 dan. De Cayman niet meer. Snik. Zijn we er eentje vergeten? Meldt het ons via Facebook, e-mail of postduif!

10. Audi RS 4 Avant (450 pk)

0-100 km/u in 4,1 seconden De 2,9-liter biturbo V6 smijt 450 pk en 600 Nm naar alle wielen. Daarmee schiet de familie-bangmaker in 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u. Je kinderen mogen stoppen met gillen bij 250 km/u. Voor de kinderhater is er het optionele RS Dynamic Package, waarmee je 30 km/u sneller mag van de begrenzer.

09. BMW M4 CS (460 pk)

0-100 km/u in 3,9 seconden De beste M4 die je kunt kopen. Duur, maar meer waar voor je geld dan de standaard M4 met eindeloos veel dure opties. Daar­bij: dit soort edities heeft nogal eens de hinderlijke neiging een gewild investeringsobject te worden. Waar­om niet het jouwe?

08. Cadillac ATS-V (470 pk)

0-100 km/u in 3,9 seconden Een M4 nabouwen was kansloos geweest; daarmee zul je niemand voor je winnen. De ATS-V Coupé onderscheidt zich met een potige motor en zwaar, jachtig weggedrag en weet op die manier te boeien, te grijpen en te verwonderen.

07. Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (510 pk)

0-100 km/u in 3,9 seconden Een echt geslaagde supersedan weet ook buiten het circuit te excelleren. Hij is helemaal van deze tijd en hightech, maar het uitgangspunt is pure eenvoud: vermogen, rijgedrag, schoonheid. Door jullie verkozen tot de beste auto van 2016.

06. Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (510 pk)

0-100 km/u in 3,9 seconden Neus aan neus met de Giulia gaat ie. De Stelvio sprint door naar 284 km/u. Tijdens het ritje naar de supermarkt is de Alfa Romeo Stelvio een achterwielaandrijver. Wil je dat je room opgeklopt is als je thuis bent? Dan zal je wilde rijgedrag ervoor zorgen dat de voorwielen bijspringen. Het is niet voor niets de snelste SUV op de Nürburgring.

05. Audi RS 5 (450 pk)

0-100 km/u in 3,9 seconden De RS 5 is prachtig om te zien, tot in de puntjes doorontwikkeld en onvoorstelbaar snel. We wilden een vurige, levendige romance met ‘m, maar hij wimpelde ons af. Een geweldige auto; helaas een beroerde RS.

04. Honda NSX (581 pk)

0-100 km/u in ongeveer 3.0 seconden De Honda NSX heeft uiteindelijk een 3,5-liter twin-turbo V6 gekregen met een vermogen van 507 pk. Tussen het blok en de negenversnellingsbak (!) met dubbele koppeling is een borstelloze elektromotor ge­­monteerd met 48 pk en 148 Nm trekkracht. Deze vult bij lage toerentallen het turbogat. Het acceleratieresultaat van deze lijpe techniek? Dat wil Honda zelf niet zeggen. Ongeveer 3 seconden.

03. Ford GT (655 pk)

0-100 km/u in 3,0 seconden (waarschijnlijk) Dat de Ford GT beter is gebalanceerd dan de McLaren 675LT lijdt geen twijfel. Z’n motor is wat minder speciaal, maar als geheel kun je ‘m gerust op hetzelfde voetstuk plaatsen. Hij is een echte rijdersauto, een eerlijke afspiegeling van een racer voor de openbare weg, en hij is trouw aan zijn geschiedenis.

02. Porsche 911 Turbo S (580 pk)

0-100 km/u in 2,9 seconden Je houdt het nauwelijks voor mogelijk, maar deze Turbo S stelt maar weer eens nieuwe maatstaven in het segment. Gruwelijk snel, tegelijkertijd makkelijker te rijden dan ooit tevoren zonder ook maar enigszins aan sensatie in te boeten.

01. Nissan GT-R NISMO (600 pk)

0-100 km/u in 2,6 seconden De Nissan GT-R was en blijft een technische triomf. Alle veranderingen aan de nieuwste versie zijn bijzonder welkome verbeteringen, maar het principe blijft hetzelfde: onvoorstelbaar hoe makkelijk je met deze auto verschroeiend hard kunt rijden zonder jezelf de stuipen op het lijf te jagen. En dat allemaal met een nederige zescilinder.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear