TopGear stapt net uit de nieuwe Citroën C3 Aircross. In ons novembernummer, dat half oktober verschijnt, lees je het complete rijverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Citroën C3 Aircross
Uitvoering: PureTech 110 Shine
Locatie: Corsica
Weersomstandigheden: 22 graden en lichtbewolkt

Hou nou eens op met al die crossovertjes!

Nou, reken daar maar niet op. Misschien word jij er een beetje ongemakkelijk van – en misschien wij ook wel – maar vergis je niet: dit is wat anno 2017 nagenoeg iedereen wil. Dus. En geef Citroën eens ongelijk dat ze ook mee willen doen.

Door de zoveelste dertien-in-een-dozijn SUV-wannabe te maken?

Hallo. Kijk eens even goed naar de foto’s hierboven. Als de Citroën C3 Aircross iets niet is, is het doorsnee, voorspelbaar of ongeïnspireerd. Alleen door een blik op ‘m te werpen, worden we al vrolijk. Laat staan als we met ‘m op pad gaan.

Hoe onderscheidt de Citroën C3 Aircross zich dan?

Door volkomen origineel te zijn. Niet alleen in z’n uiterlijk – met z’n opgezwollen front en forse wielkasten – maar ook in z’n rijgedrag. Waar andere merken moeite doen om hun crossover-geval zo hatchback-achtig mogelijk te laten rijden, omarmt Citroën het hoge zwaartepunt. De C3 Aircross rolt, helt en duikt, deint een beetje en houdt je nauwelijks op je plek met z’n dikke, brede stoelkussens.

En dat vinden jullie een pluspunt?

Ja, want het is zó niet in lijn met de norm dat het vanzelf ontzettend vermakelijk is. Citroëns nieuwste pretendeert niet sportief te zijn, dus als je dat zoekt, kun je nu wegklikken. In plaats daarvan geeft ie je Frans comfort, doldwaze styling in liefst 90 kleurcombinaties, een ruim en praktisch interieur en amicale aandrijflijnen. Uiteraard is ie up-to-date met prima navi, Apple/Android-compatibiliteit en het onvolprezen TomTom Traffic. Plus een oplaadplateau, head-up display, een enorm panoramadak (dat open kan) en een zwik veiligheidsgeintjes, waaronder rijstrookassistentie.

Heeft ie motorisch iets leuks te bieden?

We reden de PureTech 110 driecilinder met automaat; bekend uit andere PSA-modellen, en een perfecte match met de C3 Aircross. Het motortje trommelt en roffelt en begint al bij lage toeren te trekken als een jong hondje aan de lijn. Vierwielaandrijving is er niet, maar Grip Control (verschillende standen voor de tractiecontrole), bodemvrijheid en bandjes met bolle wangen doen een hoop op licht onverharde paden.

Welke uitvoeringen zijn er en wat moeten ze kosten?

De Citroën C3 Aircross komt met PureTech-benzinemotoren van 82, 110 of 130 pk; op de middelste kun je een zestraps automaat krijgen. Dieselen kan met de BlueHDi-versies, met 100 of 120 pk en enkel handgeschakeld. Nederlandse prijzen beginnen bij 19.690 euro voor de PureTech 82 Live. De door ons geteste, compleet uitgeruste PureTech 110 Shine automaat komt op 27.640 euro.

Lees onze volledige rijtest van de Citroën C3 Aircross in TopGear Magazine 149 – vanaf 19 oktober in de winkel.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)