De zesde generatie van de Chevrolet Camaro is hier, en hij is erop uit om jouw vooroordelen over musclecars de kop in te drukken.

Net als de Mustang beschikt deze Camaro – die verdacht veel lijkt op een facelift van het oude model maar toch echt geheel nieuw is – in de basis over een turbo-viercilinder. Die is met 279 pk iets minder sterk dan Fords EcoBoost, maar krijgt de Camaro desalniettemin onder de zes seconden van 0 naar 96 km/u. Natuurlijk is er voor de liefhebbers ook een dikke V8: de 6,2-liter LT1 uit de Corvette, om precies te zijn, 446 pk sterk en voor zo'n 20 procent vernieuwd. Een geheel nieuwe, sensibele 3,6-liter V6 met 339 pk vult het gat tussen beide op, al betwijfelen we of die versie naar Europa zal komen.

Liefhebbers met stevige linkerkuiten, hou je vast: alle motoren krijgen standaard een handgeschakelde zesbak, zoals het hoort in een auto als deze. Mocht je het schakelen inmiddels echt ontwend zijn, dan is een achttraps automaat optioneel. In het interieur vinden we twee enorme hd-schermen en een Drive Mode Selector, waarmee je de gasrespons, het motorgeluid, de besturing en de tractiecontrole naar je smaak kunt aanpassen.

De nieuwe Camaro staat op hetzelfde platform als de Cadillac ATS en is dan ook een stukje gekrompen ten opzichte van zijn voorganger. Hij is 28 procent stijver en weegt ruim 60 kilo minder, en dat is uiteraard goed nieuws voor zijn dynamische kwaliteiten. Om die nog verder aan te sterken, kun je de Camaro uitrusten met hetzelfde Magnetic Ride Control-systeem als de Corvette.

Klinkt allemaal best goed, niet? Begin 2016 verwachten we de nieuwe Camaro op Europees grondgebied. Kun je tot die tijd eens goed nadenken of je liever deze hebt, of Fords nieuwe Mustang…

Reacties