Vreemde tijden leven we in. Tijden waar spelontwikkelaars mensen laten betalen om onbetaald te mogen werken. Hoe? Door simpelweg het woordje ‘simulator’ toe te voegen. Flight Simulator is nog te begrijpen. Maar tegenwoordig heb je ook letterlijk Job Simulator (al is dit meer een persiflage) en nu ook Car Mechanic Simulator.

Het spel is letterlijk wat je denkt dat het is: je bent een automonteur en je moet auto’s fixen. Spelen is eenvoudig: je loopt rond in de garage en klanten melden zich met problemen. Je zet de auto op de brug en begint met zoeken.

Hoe dan?

Door met de muis op onderdelen te klikken kun je ze demonteren. De klachten zijn zo simpel al versleten remmen. Uiteraard moet dan eerst het wiel eraf en de remklauw. Dit gaat allemaal boutje voor boutje en moertje voor moertje. Enige technische kennis en geduld is dus wel vereist. Gelukkig hebben we op een blauwe maandag ooit een stel schroefjes rechtsom losgedraaid, de blinkervloeistof vervangen, de olie helemaal afgetopt, de zomerlucht in de banden vervangen voor winterlucht en de wielmoeren een tikje losgedraaid zodat alles soepeler draait. Maar op een punt hebben wij zelfs met een bevriende monteur gebeld om te vragen waar een brandstoffilter zich bevindt.

Echt werk dus?

Het is allemaal niet heel spectaculair te noemen, maar toch blijf je spelen. Het is net puzzelen. Het geeft een goede indruk wat het inhoud om een monteur te zijn. Toch ontbreekt voor de gevorderden een stukje diepgang. Als je wielen of een nokkenas vastzet, heb je een bepaalde volgorde die je dient aan te houden. Meestal is dit kruislings of van binnen naar buiten. In Car Mechanic Simulator is het gewoon een kwestie van hiep-hoi-vast. En er mist nog iets. Misschien wel het allerbelangrijkste.

En wat is dat?

Je zou het misschien niet zeggen, maar automonteur zijn is een ambacht. Zeker bij oudere auto’s. Schroefjes komen vaak niet in één keer los. Remklauwen zitten vast. Klachten zijn soms vaag en vragen om speurwerk. De frustratie van een uur lang op een moer van je subframe rammen en de voldoening die je krijgt als hij losgaat, mist. Op een idiote manier met vijf verlengstukken op je ratel een moer bovenaan je versnellingsbak losdraaien, kan ook niet.

En wat doe je met het geld dat je verdient met klussen?

Met het geld dat je verdient, kun je autosloperijen afstruinen en schuurvondsten opkopen. Deze projectjes kun je vervolgens helemaal zelf opknappen. Dit onderdeel van het spel geeft wellicht nog wel de meeste voldoening. Je kunt trouwens ook alle auto’s testen op de testbaan of op het circuit.

Het spel telt meer dan 1.000 auto-onderdelen op meer dan 40 auto’s. Het geeft dus een uitstekend beeld van de techniek van een auto en wat een bepaalde reparatie inhoud. Het spel voelt echter meer als een interactieve handleiding van hoe het moet gaan, in plaats van een weerspiegeling van alle emoties die je voelt als je écht aan een auto sleutelt.

Is het het geld waard?

Ben je gefascineerd door autotechniek en wil je een auto stukje voor stukje uit elkaar plukken? Of wil je wat leren over autotechniek? Dan heb je voor 19,99 euro een goede koop. Neem wel een portie geduld mee, want het is geen flitsende bedoeling.