Ja, je ziet hier een nieuwe Bugatti. De eerste echt nieuwe Bugatti in jaren. We hebben slecht nieuws en goed nieuws: er zijn geen productieplannen, maar je kunt er wel binnenkort mee rijden zonder met miljoenen euro's te hoeven goochelen. Digitaal rijden, weliswaar, maar dat is nog altijd beter dan helemaal niet Bugatti-rijden.

Bij Bugatti maken ze normaal gezien alleen auto's voor de elite onder de elite. Deze keer hebben ze iets heel anders gedaan: ze ontwierpen deze Vision Gran Turismo naar eigen zeggen 'voor miljoenen fans, gamers en kenners van high-performance'. 'Heel spannend', zegt Achim Anscheidt, hoofd Bugatti Design. 'We hebben met dit project ontzettend veel lol gehad.'

De Vision GT mag dan hier en daar herkenbare elementen van de Veyron vertonen: het is een totaal ander beest. In tegenstelling tot de Veyron, die allerlei dingen tegelijk heel goed moet doen, werd de Vision GT puur ontworpen op uitzinnige prestaties op het circuit. Met een vleugje nostalgie – zoals de kleuren en de centrale vin, naar die van de legendarische Type 57 uit 1936 – en een keur aan moderne invloeden werd vorm gegeven aan de meest extreme Bugatti ooit.

Acht afzonderlijke koplampen – vier aan elke kant van de typische hoefijzer-grille – priemen de wereld in. Talloze spoilertjes, lipjes en flapjes geleiden de virtuele lucht naar de juiste plaatsen om te koelen en de carrosserie op snelheid omlaag te drukken. Een enorme achtervleugel maakt dat spelletje af, bijgestaan door eerder genoemde vin voor extra stabiliteit. Spiegels zijn er in de vorm van cameraatjes, de uitlaten van de bekende W16-motor breken bruut uit het achtersteven tussen de wagenbrede achterlicht-led-strip en de diffuser.

Het interieur kunnen we het best omschrijven als 'gefocust'. Een Knightrider-achtig racestuurtje vol knoppen reikt naar je toe als je in de flinterdunne koolstofvezel kuipstoel zit. Erachter zie je een futuristisch scherm met Tron-graphics. De slanke middenconsole, die een soort looping tegen het dak maakt, zit vol aanraakgevoelige knoppen, een kaart van het circuit en een prominente startschakelaar. Nee, dit is niet een auto waarin je met je smartphone zit te hannesen; hier wordt gereden en niets anders.

Is de Vision Gran Turismo een hint naar de toekomstige Veyron-opvolger? We hopen het van harte, maar dit wordt uiteraard niet door Bugatti bevestigd. Stel jezelf voor nu dus tevreden met een hoop digitale Ring-rondjes op je PlayStation – of ga even langs op de IAA in Frankfurt, later deze maand, want daar staat de enige real-life versie die Bugatti maakte.

Reacties

Meer van TopGear