Het ding waarbij mensen die een X3 wilden kopen plots overstag gaan en zeggen: ja, ik wil graag veel meer geld betalen voor een auto met minder ruimte, die er uitziet alsof ie heel slick z'n haar naar achteren gekamd heeft, en waarmee ik een dikke vinger opsteek naar iedereen die dacht dat SUV-achtigen vooral praktisch moesten zijn.

Komt zoiets je bekend voor? Dat klopt, want grote broer X6 is de uitvinder van dit rare segment. Daarin zitten de achterpassagiers bijna met hun hoofd tegen het dak en is de bagageruimte in vergelijking tot het formaat van de auto een beetje sneu te noemen; maar BMW belooft dat de X4 'riant plaats biedt aan vijf inzittenden' en dat je daarbij maximaal 500 liter troep kunt meenemen (1.400 liter met de bank plat). Dat is bijna evenveel als in de X6, terwijl de X4, die we eerder al in conceptvorm te zien kregen, toch een stuk compacter is.

Het schijnt ook dat de X4 zeer dynamisch zal rijden (dat geloven we direct, maar toch zouden we zeggen: probeer eens een willekeurige Touring). BMW laat mede daartoe drie benzinemotoren en drie diesels aantreden. Het zuinigst en schoonst rijd je met de xDrive20d (190 pk, 400 Nm, 5,2 l/100 km en een knappe 138 g/km aan CO2), een stuk spannender wordt het met de xDrive35i (306 pk, 400 Nm, 0-100 km/u in 5,5 seconden) en de xDrive35d (313 pk, 630 Nm, 0-100 in 5,2 seconden). Ongetwijfeld komt er op termijn ook een M-versie, wie weet ook in dieselvorm.

Verder hangt BMW z'n nieuwste trots (optioneel) natuurlijk vol met de nieuwste veiligheidszaken, connectiviteitsmeuk en zaken als een head-up display, actieve cruisecontrole en een infotainmentsysteem met apps en zo. Vanaf 12 juli staat de auto bij de Nederlandse dealers. De prijzen zijn nog niet bekend, maar kijk naar de grote verschillen tussen de X5 en X6 en doe eens een gokje hoe het bij de X3 en X4 zal gaan…

Reacties