Dit, jongens en meisjes, is nou een coupé. Niet die platte vierdeurs-gevallen, niet die eivormige hatchbacks met een spoilertje. Nee, een coupé in de beste zin van het woord: lang, laag en sierlijk, voorzien van twee (2) deuren, en in staat om je bij de eerste aanblik al het gevoel geven dat je op een weelderige wolk van licht, lucht en masserend leer in vervoering wordt gebracht.

Als er één ontwerphuis in staat is om auto's te tekenen die aan bovenstaande eisen voldoen, is het Pininfarina wel. Samen met BMW werd deze one-off schoonheid neergezet, die de naam Gran Lusso Coupé draagt. Het zou zomaar kunnen dat we 'm mogen zien als voorloper op een nieuwe top-coupé van het merk, die onder andere de Mercedes CL en de Bentley Continental GT naar de kroon zou moeten gaan steken. Wat ons betreft: doen. En niks meer aan veranderen.

De gewelfde, gestrekte carrosserie van de Gran Lusso staat op 21-inch velgen met elk vijf keer drie spaken, en barst van de mooie details. Zo spotten we de beroemde Hofmeister-knik, tal van slim gekozen lijnen, en… V12-logo's. Ja, natuurlijk: in een dergelijke auto kan, nee: mág alleen maar een V12 liggen.

Dat geeft ook al aan hoe innovatief de Gran Lusso is op technisch gebied, namelijk: niet. Geen slimme hybride-oplossingen, geen adaptieve eco-aerodynamica of andere kunstjes. Gewoon een enorme luxe coupé met een dikke motor, gevuld met de soepelste koeienhuiden en de geurigste stukken boom (Nieuw-Zeelands kaurihout van 48.000 jaar oud – zonde, eigenlijk), ontworpen om jouw leven net even een tikje prettiger te maken. Tenminste, als ie te koop was, en dat is ie dus (nog) niet.

Reacties

Meer van TopGear