BMW M4 CS is je helblauwe circuitdroom

Omdat je nooit genoeg gelimiteerde hardcore-edities kunt hebben

BMW M4 CS
BMW M4 CS
BMW M4 CS
BMW M4 CS
BMW M4 CS
BMW M4 CS
BMW M4 CS
BMW M4 CS
BMW M4 CS
BMW M4 CS
BMW M4 CS
BMW M4 CS
BMW M4 CS
BMW M4 CS
BMW M4 CS
BMW M4 CS
BMW M4 CS
BMW M4 CS
BMW M4 CS
BMW M4 CS
BMW M4 CS
BMW M4 CS
BMW M4 CS
BMW M4 CS
BMW M4 CS
BMW M4 CS

Dus jij dacht dat BMW met de M4 GTS het hoofdstuk ‘gelimiteerd M4-circuitspeeltje’ wel gecoverd had? Mis, zo blijkt. Dit is de BMW M4 CS. Volgens de Beiers is ie net iets minder heftig dan de GTS, maar toch wel een stuk heftiger dan de gewone M4 met M Competition Pack.

Een goede indicatie is het motorvermogen: de BMW M4 CS haalt 460 pk uit z’n 3,0-liter biturbo zes-in-lijn. Dat is 29 pk meer dan een standaard M4, 10 pk meer dan de Competition, maar 40 pk minder dan de GTS. Van 0 naar 100 gaat de M4 CS hierdoor in 3,9 seconden (één tiende langzamer dan de GTS). Z’n topsnelheid is begrensd op 280 km/u, terwijl de GTS door mag stomen tot 305 km/u. Op de Nürburgring – doe maar niet alsof je het niet belangrijk vindt – zet de M4 CS een tijd neer van 7 minuten en 38 seconden. Precies 10 seconden trager dan de GTS.

Maar waar hebben we het over? De GTS was gelimiteerd op 700 stuks en was al uitverkocht zodra hij in 2015 werd gepresenteerd. De BMW M4 CS is op dit moment dus de heetste M4 die je kunt kopen.

Wat maakt de BMW M4 CS zo bijzonder?

Je herkent ‘m aan z’n bumpers (voor met nieuwe splitter, achter met dezelfde diffuser als de GTS), oled-achterlichten en een lichtgewicht interieur vol alcantara. Er zijn meerdere koolstofvezel carrosseriedelen, zoals de motorkap – het gewicht dat hiermee bespaard wordt, geeft BMW nog niet op. De unieke velgen meten 19 inch (voor) en 20 inch (achter) en worden standaard omringd door kleverige Michelin Pilot Sport Cup 2’s. Zijn die je iets te heftig voor je woon-werkkilometers, dan monteert BMW zonder meerprijs Michelin Sport-rubber.

Uiteraard hangt de M4 CS vol met de belangrijkste M-goodies. De zeventraps M DCT-transmissie houdt de zescilinder scherp, terwijl een adaptief onderstel (compleet met aluminium ophanging), stabiliteitscontrole met M Dynamic Mode en een actief M-differentieel zorgen voor het weggedrag dat je bij een BMW als deze mag verwachten. Ook keramische M-remmen zijn standaard.

De BMW M4 CS zal tussen 2017 en 2019 in beperkte aantallen worden gebouwd. Om hoeveel auto’s het precies gaat, wil het merk nog niet kwijt. Wel is al bekend dat er twintig stuks naar Nederland zullen komen. Op de prijs moeten we nog even wachten.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws