De tweede wereldredder van BMW's milieulieve i-merk is geland: dit is, na vele conceptversies die er precies hetzelfde uitzagen, het productiemodel van de i8.

Het is een fascinerende verzameling aluminium en koolstofvezel, deze auto: hij heeft een plug-in hybride aandrijflijn met 362 pk en 570 Nm. Hiervan wordt 231 pk geleverd door een 1,5-liter driecilinder turbo-benzinemotor die de achterwielen aandrijft, en 131 pk door een elektromotor op de voorwielen. Hiermee gaat de i8 van 0 naar 100 km/u in 4,4 seconden en bereikt hij een top van 250 km/u, terwijl zijn officiële gemiddelde verbruik slechts 2,5 l/100 km bedraagt. De CO2-uitstoot: 59 g/km. Volledig elektrisch rijden kan tot een afstand van 35 kilometer met niet meer dan 120 km/u.

De i8 is, zoals dat dan heet, een 2+2 en weegt 1.490 kilo. Z'n luchtweerstandscoëfficiënt is 0,26 – dat is laag, net als z'n zwaartepunt (460 millimeter). Hij heeft standaard led-verlichting, hoewel je optioneel kunt kiezen voor revolutionaire laser-koplampen. Alleen om dat aan vrienden te kunnen vertellen, zouden we ze al bestellen. Ook opmerkelijk: optionele koolstofvezel velgen, vleugeldeuren, en het feit dat de i8 wordt geassembleerd met 100 procent hernieuwbare energie.

BMW sprak ooit over een richtprijs van 150.000 euro (exclusief belastingen); of dit nog steeds geldt, weten we nog niet. Wel weten we wanneer de i8 in de showroom komt te staan: begin 2014. Ben je al aan het sparen?

Reacties