TopGear heeft zojuist de nieuwe BMW i3 weer aan de laadpaal gehangen. In het komende nummer het hele verhaal, hier vast de eerste indrukken.

Testobject: BMW i3
Uitvoering: Er is er maar een (technisch dan)
Locatie: Amsterdam
Weersomstandigheden: wat wisselvallig maar aangenaam herfstweer

Wat reden we?
BMW's nieuwe i3, niet alleen de eerste vol-elektrische auto van BMW, maar ook de eerste vertegenwoordiger van het het ongelooflijk eco-bio-duurzame-milieulieve-anti-CO2-en-andere-enge-uitlaattoestanden-waar-vlindertjes-kriebelhoest-van-krijgen-submerk i, waar we nog veel meer van gaan horen. Niets minder dan de start van een nieuw tijdperk. Volgens BMW uiteraard. 

Beviel het? 
Dat mag je wel zeggen. Het is natuurlijk moeilijk de i3 los te zien van de hele discussie over het nut van elektrische auto's in het algemeen. Maar als we dat dan toch even proberen, en de i3 puur op zijn rijtechnische kwaliteiten beoordelen, dan is het een verbluffend leuke auto. Met zijn 170 pk vermogen en instant-beschikbare 250 Nm koppel (en niet te vergeten het voor een EV erg lage gewicht van 1.170 kilo) is hij werkelijk razend snel – elk sprintje is goed voor ongeloof en een oor-tot-oortje. Door zijn hoogte zou je verwachten dat hij fors overhelt, maar dat wordt geheel tenietgedaan door het erg lage zwaartepunt (dankzij alle accu's onderin de auto). Van onder- of overstuur is, de smalle voorbandjes ten spijt, nauwelijks iets te merken en de afstelling van vering en demping maken hem nog eens bijzonder comfortabel ook. De enorm korte draacirkel en lekker directe besturing maken hem heerlijk wendbaar. In de stad, zijn natuurlijke biotoop, lach je je daarom suf met de i3. Wat je verder ook van het redelijk bizarre uiterlijk vindt, als rijdersauto is de i3 bijzonder geslaagd – een echte BMW, inderdaad. Hij remt zo sterk af op de motor (om zoveel mogelijk remenergie te regenereren dat je het rempedaal nauwelijks hoeft te gebruiken. Dat is even vreemd, maar went snel. Nog één dingetje over hét elektrische aspect: hoe ver kom je? In de zuinigste rijmodus (met nauwelijks airco en een tot 90 km/u gelimiteerde snelheid) zou je 200 km ver moeten kunnen komen. Die modus hebben we nauwelijks gebruikt en met aardig wat van die verslavende tussensprintjes was de stroom na 120 kilometer écht op. 

Nog bijzonderheden? 
Eigenlijk alleen maar. Dat begint al bij dat uiterlijk, dat lang niet iedereen zal aanspreken. Een hoop is functioneel (door die 'deuk' in het achterportier kunnen kinderen makkelijker naar buiten kijken en worden ze minder snel misselijk), maar een hoop zit er ook puur voor 'het design'. Ronduit onhandig is dat je de tegengesteld gemonteerde achterportieren niet open kunt doen als de voordeuren dicht zijn. Door de bank genomen is de i3 als stadsauto echter zeker praktisch en ruim genoeg. Verder is het interieur, met veel gerecyclede en milieu-aardig geproduceerde materialen, een lust voor het oog, zeker in de wat duurdere versies. Oh, ook best bijzonder: als je de komende weken in de buurt van Amsterdam een i3 ziet rijden – klopt, daar wordt de internationale introductie gehouden. Er worden zo'n 750 journalisten van all over the world ingevlogen. 

Welke modellen komen er, wat kosten ze en wanneer staan ze in de showroom?
De i3 wordt leverbaar in zes kleuren en vier uitvoeringsniveaus, heel toepasselijk Atelier, Loft, Lodge en Lounge geheten. Zaken als iDrive en zeer uitgebreide navigatiemogelijkheden (uiteraard zeer gericht op elektrisch rijden, dus met alle laadpunten en of je er terecht kunt. Grappig is ook dat het systeem je ook verder helpt als je je bestemming niet dreigt te halen, bijvoorbeeld met openbaar vervoermogelijkheden). Het basismodel komt op 35.500 euro, ga je hem leuk aankleden met bijvoorbeeld het leer en hout op de foto's, dan ben je snel 10 mille meer kwijt. Je kunt hem nu bestellen, maar de Nederlandse i3's zijn voor dit jaar al op – wordt dus 2014. Er komt trouwens, voor de mensen die echt altijd te bang zijn dat ze het niet halen, een versie met een range-extender (een kleintje, met een heel klein tankje – BMW wil het oorspronkelijke idee niet te veel geweld aandoen). Die kost 39.990 euro. 

Kom maar door met dat eindoordeel dan! 
Het wordt spannend wat de i3 gaat doen qua verkopen – is de wereld al toe aan volelektrisch BMW'en, en dan nog in zo'n futuristisch ding ook? Eén ding is zeker: aan zijn rijkwaliteiten zal het niet liggen!

 

Reacties