Lag je nachtenlang wakker van het feit dat BMW in dat ene nichesegment, de luxe coupésedandinges, Mercedes en Audi nog niet van tegenwind voorzag? Dan kun je nu rustig slapen, want tada: dit is de 6-serie Gran Coupé.

Een echte verrassing is het niet meer, aangezien het merk anderhalf jaar geleden al een nagenoeg identieke conceptversie van deze auto toonde. Toen werd er nog gespeculeerd of hij misschien 8-serie zou gaan heten, maar na het verschijnen van de nieuwe 6-serie coupé met precies dezelfde neus en kont, was het al snel duidelijk dat dit een uitbreiding van dat model zou worden.

De 6-serie Gran Coupé heeft een lekker lange wielbasis (2,97 meter, 11 centimeter langer dan de coupé) en wordt door BMW omschreven als een echte ‘4+1’. Oftewel, je kunt eventueel een vijfde persoon in het midden op de achterbank proppen, maar dan zit ie wel met de ventilatieopeningen van de airco in z’n kruis. BMW belooft ook aardig wat hoofdruimte; da’s vaak een hekel punt bij dit soort auto’s, met die aflopende daklijn. Doe daar een riante kofferbak bij, en je hebt in theorie een ontzettend fijne reisauto te pakken. Behalve voor die vijfde persoon dan.

Uiteraard is de auto enkel met schone en lieve turbomotoren te bestellen: kies uit verschillende zescilinders (640i en 640d) of het topmodel 650i met benzine-V8. Die laatste levert 450 pk, maar stoot via allerlei hekserij slechts 199 g/km aan CO2 uit. Veeg ons maar op. Overigens is de 650i als enige ook met xDrive-vierwielaandrijving te bestellen. Alle uitvoeringen kun je zoals gebruikelijk helemaal volhangen met het nieuwste elektronica-gedoe, zoals automatisch remmen bij een aanrijding (bleh), een head-up display, parkeerhulp en een uitgebreide boordcomputer met allerlei apps en Google en zo.

En om jullie brandende vraag lekker vaag te beantwoorden: op termijn kunnen we ongetwijfeld een M-versie verwachten. Voor nu zullen jullie het moeten doen met een M Sport-pakket (zie de laatste foto). We verwachten de 6-serie Gran Coupé vanaf de zomer van 2012 op de markt.

Reacties