Dit is een BMW 3-serie met 870 pk

Dat is meer dan een Audi RS 6 of Lamborghini Huracán

BMW 3-serie met 870 pk
BMW 3-serie met 870 pk
BMW 3-serie met 870 pk
BMW 3-serie met 870 pk
BMW 3-serie met 870 pk
BMW 3-serie met 870 pk
BMW 3-serie met 870 pk
BMW 3-serie met 870 pk
BMW 3-serie met 870 pk
BMW 3-serie met 870 pk
BMW 3-serie met 870 pk
BMW 3-serie met 870 pk
BMW 3-serie met 870 pk
BMW 3-serie met 870 pk
BMW 3-serie met 870 pk
BMW 3-serie met 870 pk
BMW 3-serie met 870 pk
BMW 3-serie met 870 pk
BMW 3-serie met 870 pk
BMW 3-serie met 870 pk
BMW 3-serie met 870 pk
BMW 3-serie met 870 pk

Bijna drie jaar geleden begon het verhaal van dit familiezeulende monster. De BMW 335i (type E91) uit 2007 werd toen gekocht door Marco en begon aan zijn uitstekende gedaanteverandering. Op de dag van de ontmoeting had de 3-serie met automaat 86.000 kilometer op de teller staan. Hij telde (ooit) 306 pk en oogde exact hetzelfde als alle Bimmers die je op de linkerrijstrook tegenkomt.

Al op dag twee begon het te kriebelen bij Marco; die zes-in-lijn wil je horen. De standaard uitlaatdempers werden vervangen voor een dieper en zwaarder geluid. De maand daarop kreeg de BMW 3-serie nieuwe koplampen, nieuwe zwarte nieren en spoorverbreders van 16 millimeter aan de voorzijde en 20 millimeter aan de achterzijde. Daar knapt de station van op. Maar niet genoeg.

Een beetje vermogen erbij wellicht?

Nou, vooruit. Na wat aanpassingen aan het inlaat- en uitlaattraject gooide de 3-serie ruim 400 pk naar de achterwielen. Niets om je voor te schamen. Maar Rupsje Nooitgenoeg wilde meer, veel meer. Om in de vlinder te veranderen die hij nu is, had de 335i een nieuwe turbo nodig. Een gigaturbo van Precision (PTE 6466 1.0 A/R T4 voor de kenners) met een capaciteit van 900 pk moest dit klusje klaren. Een nieuwe brandstofpomp, injectoren en intercooler helpen de 3,0-liter om 870 pk uit te persen. Dat is meer dan een Audi RS 6 of Lamborghini Huracán. Sneller is hij niet: momenteel bereikt de BMW in slechts 3,7 seconden de 100 km/u en gaat hij van 100 naar 200 km/u in 5,3 seconden. Met de juiste banden moet dit een stuk sneller kunnen.

En een bijzonder detail: het N54-motorblok is vanbinnen nog helemaal standaard, net als de aandrijflijn van voor naar achter. Hetzelfde blok ligt ook in de BMW 1M Coupé en is voor een groot deel gelijk aan de motor van bijvoorbeeld de BMW M4. Het stuk staal is dus niet vies van een scheutje vermogen. Op dit moment werkt Marco alvast aan een nieuwe motor die de 1.000 pk moet passeren.

De hoogte (of het gebrek aan) van het monsterlijke familievervoerapparaat wordt trouwens bepaald door luchtvering. Kort geleden is deze BMW 335i nog gebruikt voor een magisch aanzoek dat je zeker even wilt zien.

Check het aanzoek met de BMW 3-serie met 870 pk


Foto’s: Mick Kok

Nieuwste van TopGear

Autonieuws