10. Mazda MX-5

Korte wielbasis en niet heel krachtig. Maar wel goedkoop, gebalanceerd en makkelijk te controleren. De Mazda MX-5 is lastiger te driften dan een BMW of Nissan, maar als je het hiermee kunt, kun je het met elke auto.

09. BMW 5-serie (E39)

Zolang je niet je zinnen het gezet op de BMW M5 (wat een prachtig apparaat, niet?), kun je voor weinig een 5-serie op de kop tikken. Pluk het interieur eruit om de verhouding tussen vermogen en gewicht te verbeteren.

08. Volvo 360

Wat de driftbaksteen van Volvo mist aan vermogen, maakt hij goed in plezier. Je lacht je een ongeluk (niet letterlijk, hopelijk) in de Volvo 360.

07. Nissan Skyline

Door het volgende te zeggen verliezen we ongetwijfeld een rits vriendjes op Facebook: de Nissan Skyline is – op de GT-R na – geen bijzondere auto. In Japan kun je het vergelijken met een BMW 3-serie, ook vanwege de zes-in-lijn. In Engeland kosten de achterwielaangedreven versies drie keer niets. En linksgestuurd ga je ze toch nooit vinden, dus je kunt hem maar net zo goed daar vandaan halen. Een R33 GTST bijvoorbeeld.

06. Ford Sierra

De Sierra is zelfs geleverd met een 2,3-liter V6. Wist je niet, hè? Pak maar gewoon de 2,0-liter met 150 pk. Differentieel dichtlassen en plezier maken.

05. BMW 3-serie (E36)

De E30-generatie begint al geld waard te worden. Ga liever voor de E36 of zelfs voor de E46. Genoeg vermogen uit een zescilinder en er zijn meer dan genoeg onderdelen voor te vinden. Koop een sedan voor extra stijlpunten

04. Jaguar XJ

Totaal geen slimme aankoop, maar stel je eens voor hoe dit ding eruit ziet als hij driftend door een bocht gaat. En het gaat je haast niet lukken om goedkoper met een V12 te rijden.

03. Mazda RX-8

Zijwaarts gaan met de heerlijke muzikale ondersteuning van een 13B-wankelmotor. Wat wil je nog meer? De markt is overspoeld met goedkope rechtsgestuurde modellen.

02. Toyota AE86

De Toyota Corolla was – toen de driftscene nog in de kinderschoenen stond – het favoriete driftwapen in Japan. Hij was goedkoop, heeft een starre achteras en had uiteraard achterwielaandrijving. Een puur rationele keuze dus. Hier in Europa (en Amerika) kennen we de Toyota AE86 van alle toffe YouTube-video’s (en Initial D, voor de kenners) en kost het Japanse blik een lieve duit.

01. Nissan Silvia (S13 en S14)

Dit zeggen we met lichte tegenzin; goede exemplaren zijn al haast niet meer te vinden. En om de overlevers nou een miserabel driftleven te geven, is ook zo wat. Het liefst zoek je een exemplaar met een SR20-motor (2 liter) of beter. De 1,8-liter turbomotor (CA18) kan driftmisbruik niet heel erg waarderen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear