Tot nu toe waren er twee versies van de Bentley Flying Spur: een V8 en een V12. Daar paste dus nog wel wat tussen, wat de Britten hebben geregeld met de V8S.

Zo heel veel sterker is de S nu ook weer niet: hij gooit er 528 pk vermogen en 680 Nm koppel uit, wat 21 pk en 20 Nm meer is dan de gewone V8. Het feit dat hij met zijn sprint naar 100 km/u in 4,9 seconden 0,3 seconden sneller is en zijn top met 306 km/u 11 kilometer hoger ligt, heeft ook te maken met het feit dat zijn versnellingsbak is aangepast. Normaal beschik je over acht versnellingen, maar in de S-stand wordt de laatste versnelling uitgeschakeld – heb je toch wat meer toeren voor die hogere top. 

De S staat dus niet alleen voor Sneller, maar ook voor Sportiever. Het onderstel is eveneens licht getweakt voor een wat scherpere wegligging en het gaspedaal reageert wat agressiever op je rechtervoet. Daarnaast staat het ESP iets meer wielspin toe – of de Flying Spur nou zo'n auto is om lekker dwars mee te gaan, vragen we ons af, maar het mag in ieder geval van Bentley. Een beetje.

Om de extra prestaties visuele luister bij te zetten, zijn de grille en diffuser bij de S zwart. Vanzelfsprekend heeft hij zijn eigen tweekleurige 20-inch S-wielen (21" kan ook) en is ook het interieur iets sportiever dankzij pianolak panelen, two tone-bekleding, een driespaaks stuurwiel en discrete S-logo's her en der.

Wat dat moois mag kosten? Geen idee. Licht boven ons budget, dat weten we dan weer wel.

 

Reacties

Meer van TopGear