
Meer dan 10 vierkante meter aan hout verdwijnt in de nieuwe Bentley Continental GT en een medewerker is hier 9 uur mee bezig. 712 stiksels houden de bekleding bij elkaar en maximaal 18 speakers masseren je trommelvliezen. Voorin ligt een zware W12-motor, gekoppeld aan een DSG-bak met acht versnellingen.
Klinkt zwaar en log
Juist. En toch is dit de scherpst sturende Bentley ooit, op de Le Mans-racers na. Om te beginnen staan de voorwielen 135 millimeter meer naar voren en ligt de motor meer naar achter. Een W12 is bovendien 24 procent korter dan een V12 en dat helpt met de gewichtsverdeling. Daarbij is de nieuwe Bentley Continental GT 80 kilo lichter dan zijn voorganger en kent de coupé haast geen body roll.
Huh, geen body roll?
Het Bentley Dynamic Ride-systeem krijgt nu op zijn donder met 48 volt en is dus sneller en stiller. Het systeem werkt met elektrische stelmotoren op de stabilisatoren. In de bocht werkt het als het ware de G-krachten tegen zodat de koets waterpas blijft en de banden zoveel mogelijk oppervlakte op de weg smeren.
Fabrikanten van zakken chips kijken jaloers naar het feit dat Bentley wordt toegejuicht voor het toevoegen van 60 procent meer lucht. In de luchtvering welteverstaan. De O2 maakt de Continental GT comfortabeler in de zachte setting en ‘sportief stug’ in de sportstand.
Oké, oké. Maar hoe snel is de nieuwe Bentley Continental GT?
De 6,0-liter W12 produceert 635 pk en 900 Nm. Vanuit stilstand tikt de volledig digitale teller in 3,7 seconden de 100 km/u aan. De topsnelheid is een mooie 333 km/u. Op deze snelheid zorgen gigantische 420 millimeter brede remmen dat je kijkballen uit je oogkassen vallen. Dat is dus 16,5 inch. Groter dan de gemiddelde velg op een Volkswagen Polo. Standaard zitten hier 21-inch velgen omheen. Als je graag wilt, monteert Bentley 22-inchers.
En het ontwerp?
Bij de Engelse luxemerken gaat de design-evolutie niet zo snel. Kijk maar naar Rolls-Royce. Dus hij lijkt inderdaad enorm op de oude, maar dan met fijnere proporties. De lijnen aan de achterkant komen van de EXP 10 Speed 6 en doen zelfs denken aan een Porsche 911. Het geheel is lager en slanker. Is de nieuwe Bentley Continental GT dan nu al hopeloos verouderd? Kijk maar even naar het interieur en oordeel zelf maar.
Meer van TopGear


Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

Is zo’n luxe Bentley Continental GT na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De prachtige nieuwe Bentley Continental GT Speed is krachtiger dan ooit

Is de elektrische Bentley Continental S1 van Lunaz de toekomst van klassiekers?

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Stelling: BMW is de weg kwijt

Een hypercar van Audi? Mogelijk!

Toyota Land Cruiser: gloednieuwe bejaarde

De Suzuki Swift Sport is een medium-warme hatchback

Het elektrische duo van de Volkswagen Groep

Land Rover Discovery SVX loopt niet vast

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De privécollectie van de baas van Bugatti is niet wat je zou verwachten

Bij dit Funda-huis parkeer je je auto gewoon in je werkkamer

Nooit meer stoeprandschade: dit is de ‘eerste onverwoestbare velg ter wereld’

Blijkbaar kun je nu als fietser ook een flitsboete krijgen (in dit geval van 211 euro)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel
