
De tuners van het Duitse Abt Sportsline zijn dol op de Audi TT. Na zich eerder al te hebben uitgeleefd op de TT-Sport en de TT-R is nu de TT Roadster aan de beurt. Die is versierd met een bodykit en heeft ook onder de motorkap dikkere spierbundels gekregen.
Om met het laatste te beginnen: Abt heeft de TT Roadster nieuwe bumpers en zijskirts gegeven, terwijl een forse achterspoiler niet alleen maar is bedoeld om de auto stoerder te maken. Nee, die spoiler moet zorgen voor meer downforce.
En dat is misschien ook wel nodig, want het vermogen van de 3,2 liter V6 is door de tuners opgetrokken van 250 pk naar 355 pk. De winst is hoofdzakelijk te danken aan de toevoeging van een turbolader. Ook de kleinere 2.0 liter TFSI motor is door Abt onder handen genomen, en levert nu 300 pk in plaats van 240 pk. Om al dat geweld aan te kunnen, zijn ook de wielophanging en het remsysteem aangepast.
Zoals gezegd, al eerder presenteerde Abt een extra potige versie van de TT-R Coupé. Deze heeft dezelfde 3,2 liter V6 in het vooronder, met eveneens een vermogen van 355 pk. Daamre snoept deze TT-R bijna een volle seconde af van de tijd die nodig is om naar 100 km/u te accelereren. Volgens Abt doet de TT-R dat nu in 5,1 seconden. Wij vonden vooral de two-tone lak erg geslaagd.
Meer van TopGear


Audi TT (2024) vs Audi TT (1999): Dit hebben de eerste en laatste Audi TT gemeen

Is dit dan echt de laatste uitvoering van de Audi TT?

Rust in vrede: De Audi TT krijgt een speciale Final Edition

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Wat is er precies aan de hand bij McLaren? En gaat het nog wel goed komen?

Zo kom je erachter of er gerookt is in een auto (zelfs als ie grondig is schoongemaakt)

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen
