Audi is op haar 'thuisbeurs' lekker bezig. Het toont onder meer de nieuwe A4 g-tron, de aardgasvariant, de S4, de topper van dat model en een nieuwe conceptcar, de e-tron quattro. 

Eerst die laatste maar even, want dat is ons er eentje. Dat Tesla heeft toch een hoop vijanden gemaakt met haar succes – onzin natuurlijk, de rest heeft gewoon liggen slapen en daar heeft meneer Musk aardig van geprofiteerd. Maar goed, profiteren kost geld, en als je aan een Duitser zijn geld komt, kun je hem net zo goed meteen in z'n gezicht spugen. De Duitsers zijn dus boos en komen met tegenmaatregelen. Porsche met de Mission E, en Audi dus met deze e-tron quattro. Je mag van ons ook meteen Q6 zeggen, want zo gaat ie vast heten als hij in 2018 (pas; de Tesla Model X komt al véél eerder) op de markt komt.

De e-tron quattro heeft drie elektromotoren: één voor de voorwielen en één voor elk achterwiel – permanente vierwielaandrijving dus. Die leveren een systeemvermogen van 435 pk, maar een 'ludieke' boost tot 500 pk behoort tot de mogelijkheden. Dat betekent onder meer dat in 4,6 seconden 100 km/u op de teller staat. Harder dan 210 km/u gaat ie trouwens niet, dan grijpt de begrenzing in omdat je anders wel heel snel zonder stroom komt te zitten. Wie een beetje normaal (lees: extreem zuinig) rijdt, zou op een volle lading ruim 500 kilometer ver moeten kunnen komen. 

Dat laden gaat trouwens best vlot, want het kan met zowel gelijk- als met wisselstroom én via inductie. Op de snelste manier (gelijkstroom) zit je binnen 50 minuten weer helemaal vol. In het dak zitten trouwens zonnecellen die ook meehelpen met bijladen. Via Drive Select kun je zelf de mate van remkrachtregeneratie beïnvloeden. Nog een interieurdesign-geintje: de Virtual Cockpit is met 'curved OLED'-schermen naar de zijkanten uitgebreid – die laatste dienen als spiegels, want echte spiegels heeft de e-tron quattro niet. Beter voor de luchtweerstand, hè…

Oh ja: ook de nieuwe S4 werd gepresenteerd. Kerncijfers: drieliter zescilinder, 354 pk, 0-100 in 4,7 seconden, top begrensd op 250 km/u. Een nieuwe achttraps Tiptronic verzorgt de overdracht naar de vier aangedreven wielen. Verbruik (boeien): 7,4 l/100 km, uitstoot 170 g/km. En ja, hij komt er ook als Avant.

Reacties

Meer van TopGear