TopGear maakte zojuist de eerste kilometers met de nieuwe Audi S7. In de komende TopGear Magazine het complete verhaal, hier alvast de eerste indrukken.

Testobject: Audi S7 Sportback
Uitvoering:
Locatie: omgeving München, Duitsland
Weersomstandigheden: zwaarbewolkt, hier en daar een spetter

Wat reden we?
De S7 dus, de sportieve versie van Audi’s vierdeurs Coupé, de A7.

Beviel het?
Je zou bijna zeggen: natúúrlijk beviel het. Jij weet waarschijnlijk precies wat je van een concept als S7 moet verwachten: een bliksemsnelle, stijlvolle, comfortabele en reisauto, die het waarschijnlijk meer moet hebben van zijn vermogen op een ongelooflijke manier gehakt te maken van snelwegkilometers dan van zijn vlijmscherpe circuitkarakter. En die verwachting wordt helemaal waargemaakt.

Nog bijzonderheden?
De S7 wordt aangedreven door een nieuwe V8 met twee turbo’s, die goed is voor 420 pk, een 0-100 in 4,7 seconden en een afgeregelde top van 250 km/u. Bij gemoedelijk voortkabbelen op de Autobahn worden vier van de acht cilinders buiten werking gesteld om brandstof te besparen. Daar mag je in zo’n überlimo natuurlijk niets van merken en dat doe je dan ook niet. De vibraties die de cilinderuitschakeling oplevert (zowel qua geluid als qua voelbare trillingen) worden opgeheven door twee bijzondere vindingen. Het geluid wordt onhoorbaar door via de luidsprekers van de auto antigeluid de cabine in te sturen, de trillingen worden tegengegaan door een soort luidsprekers in de motorsteunen, die met tegengestelde trillingen de vibraties opheffen. En verdomd: het werkt nog ook.
Niet dat je de V8 niet hoort trouwens, alleen is dat louter wanneer je dat wilt: bij stevig optrekken dus. Dan zorgt een fraai aanzwellend onweer voor wat akoestische ondersteuning van je sportieve aspiraties. Laat het gaspedaal weer los en je hoort (zo goed als) niets meer. Die sportieve wensen van je kun je trouwens beter thuislaten. De S7 is natuurlijk een zware lel van een auto – voorwaarts kun je dat compenseren met een puist vermogen, maar naar opzij (bochten) en achteren (remmen), gaat dat net een tikje lastiger. De bochtsnelheden en remcapaciteiten zijn alsnog zeer bewonderenswaardig, maar echt scherp wordt het met zo’n gewicht nu eenmaal nooit. Geeft ook niet: daar is de S7 niet voor bedoeld.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Er is er maar één, die je natuurlijk nog ongegeneerd kunt volproppen met smakelijke extra’s als 1.200 watts-B&O-audio, Google Earth-navi en een heel scala aan assistentie-elektronica en interieuraankledings-mogelijkheden. Niet dat je in een standaard S7 op een houtje bijt: zaken als luchtvering, xenon, zeventraps S-tronic, quattro-aandrijving en 19-inch wielen zijn standaard. Prijzen zijn nog niet bekend, maar reken op zo’n 112.000 euro.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Een beul van een reisauto, die er ook nog eens exclusief uitziet en comfort als middle name heeft. Blinkt uit in vlotte inhaalacties en puur verwennerijgevoel. Mogen wij een blauwe?

 

 

Reacties