Zo, daar staat ie: de Audi RS6 Avant. Hij heeft behoorlijk grote voetstappen om in te treden; zijn voorganger legde de lat dusdanig hoog qua pk's en prestaties dat hij nog steeds als toonaangevend geldt. Hoe gaat Audi hier met deze nieuwe generatie overheen?

Simpel: dat doen ze niet. Tenminste, niet qua vermogen. De nieuwe RS6 maakt pas op de plaats na de uitzinnige, 580 pk sterke biturbo V10 van zijn voorganger. In deze auto vinden we Audi's nieuwste trots, de 4.0 biturbo V8, die ook in auto's als de S6 en S8 en – in iets aangepaste vorm – in de Bentley Continental GT ligt.

Vergis je niet: Ingolstadts finest hebben er nog altijd 560 pk en 700 Nm uit weten te peuteren. En mede omdat de RS6 Avant op dieet geweest is – er is 100 kilo afgeschaafd – zijn de prestaties alleen maar beter geworden: 0 tot 100 km/u is gepiept in 3,9 seconden en de topsnelheid is (mits je het juiste optiepakket bestelt) 305 km/u. Ondertussen is het verbruik gekelderd: met dank aan start/stop en cilinderuitschakeling bij lage belasting moet een gemiddelde van 9,8 l/100 km nu mogelijk zijn. Da's 40 procent minder (!) dan de vorige RS6.

Remmen gebeurt aan de voorzijde met klauwen met zes zuigers. Je kunt kiezen voor keramische remschijven van 420 mm, waarmee je niet zozeer afremt, maar de aarde een bepaalde kant uit duwt. Het onderstel van de RS6 is standaard luchtgeveerd en met 20 mm verlaagd. Vind je dat maar niks, dan is er een sportonderstel met stalen veren en hydraulische dempers die volgens Audi 'voor nog meer stabiliteit zorgen'.

Over het uiterlijk van de RS6 kunnen we kort zijn: da's geslaagd. Een Audi-topmodel moet breed en vadsig zijn, met een imposant front met grote luchtinlaten. Veel imposanter dan deze auto zal een stationwagen niet worden. Optioneel is z'n voorkomen nog eens verder op te vijzelen met 21 inch velgen (20 inch is standaard) en met aluminium of koolstofvezel accenten. Wij zouden eerst en vooral die belachelijke 'quattro'-letters uit de grille halen, voordat straks alle A3's uit 1999 ermee rondrijden.

In het interieur vind je uiteraard de fijnste sportstoelen in het mooiste leer, en standaard zaken als MMI Plus-navigatie en Bose Surround met veertien speakers. Optioneel zijn onder andere een head-up display en een Bang & Olufsen herriesysteem. Verder is er een nieuwe, Formule 1-achtige schakelindicator met groene lampjes, die aangeeft wanneer je aan de flippers van de achttraps automaat dient te trekken. 

In het tweede kwartaal van 2013 verschijnt de RS6 op de markt, voor een nog onbekende prijs.

Reacties