Audi heeft iets bijzonders klaargestoomd voor de autoshow van Detroit: de nieuwe Q7, die ernstig op dieet is gegaan en maar liefst 325 kilo – dat is drie baby-olifantjes – wist af te schudden ten opzichte van zijn voorganger. Dat is indrukwekkend.

Tuurlijk, je gaat nog steeds geen Greenpeace-vrienden maken als je met z'n 1.995 kilo op tien centimeter van hun achterbumper gaat hangen, maar alles is relatief. Niet alleen ziet deze Q7 er doelmatiger en minder pompeus uit dan zijn voorganger, hij is ook daadwerkelijk korter en smaller (respectievelijk 37 en 15 millimeter – ach, alle beetjes helpen) en biedt z'n achterpassagiers toch meer interieurruimte. Nog steeds kun je kiezen voor een derde zitrij, maar als je die weglaat, heb je mooi wel 890 liter bagageruimte (of een ongelooflijke 2.075 liter als je alles neerklapt wat er valt neer te klappen).

De motoren zullen je bekend voorkomen: het zijn in eerste instantie de 3.0 TDI (272 pk) en 3.0 TFSI (333 pk), die 26 procent minder brandstof vragen dan in het vorige model. De cijfers zijn het indrukwekkendst bij de diesel: die verbruikt gemiddeld 5,7 l/100 km en stoot 149 g/km aan CO2 uit. Snel zijn ze ook: de TDI gaat in 6,3 seconden van 0 naar 100 km/u, de TFSI in 6,1 seconden. Later volgt een minder krachtige TDI en een plug-in hybride diesel genaamd e-tron quattro. Deze zal in totaal 373 pk en 700 Nm tentoonspreiden, tot 56 kilometer elektrisch kunnen rijden en zo officieel slechts 1,7 l/100 km verbruiken (minder dan 50 g/km CO2). Bizar.

Ook nieuw: een verse achttraps automaat, een lichter quattro-systeem en een onderstel dat de carrosserie 50 millimeter lager hangt. Dit was mogelijk omdat de motor lager werd gemonteerd, en omdat de eerste persoon die met z'n Q7 off-road ging nog geboren moet worden. Hoe dan ook: met de luchtvering kun je de grondspeling variëren. De Q7 krijgt een meer geavanceerde multilink-ophanging, zeven rij-modi, 19 inch velgen (of 21 inch als je het nodig vindt) en elektromechanische stuurbekrachtiging; optioneel kun je 'm uitrusten met vierwielbesturing, plus een heel arsenaal aan veiligheids- en assistentiesystemen. Standaard is dezelfde spacy cockpit die we al in de TT zagen, met één groot scherm achter het stuur in plaats van metertjes.

Zoals gezegd staat de nieuwe Audi Q7 in januari op de autoshow van Detroit; tegen de zomer zullen we 'm op de weg zien verschijnen.

Reacties