TopGear reed zojuist de Audi A1 quattro. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, hier alvast de highlights.

Testobject: Audi A1
Uitvoering: quattro
Lokatie: Åre, Zweden
Weersomstandigheden: guur en koud, met een prachtig zonnetje

 
Wat reden we?
De allerheetste hatchback die het b-segment op dit ogenblik rijk is: de Audi A1 quattro. Met een opgefokte turbo-viercilinder met 256 pk.

Beviel het?
Moet je dat nog vragen? De techniek (motor, bak, achteras) komt uit de TT-S, en dit soort spul uit een grotere in een kleinere auto proppen, is eigenlijk altijd een goed idee. Zie ook de BMW 1M, bijvoorbeeld. De A1 quattro is hitsig en giftig, en door zijn korte wielbasis ontzettend wendbaar. Dat treft: we reden op een uitgegraven circuitje op een enorm ijsmeer.

Nog bijzonderheden?
Het quattro-systeem in de A1 is niet écht quattro; het is dezelfde Haldex-koppeling die ook in de A3/S3/RS3 en TT is terug te vinden. Met andere woorden: de auto is in feite voorwielaangedreven, maar bij tractieverlies schakelen de achterwielen razendsnel bij. Op ijs is dat overgangsmoment (hoe kort ook) wel te bespeuren, maar in de praktijk zul je er niet snel iets van merken.

Welke modellen komen er en wanneer staan ze in de showroom?
De A1 quattro wordt in een zeer beperkte oplage van 333 stuks gemaakt. De importeur zegt dat er zeven tot tien naar Nederland zullen komen. We verwachten dat dit ergens de komende maanden zal gebeuren. De prijs is nog niet bekend, maar de al aardig stevige 49.900 euro die het ding in Duitsland moet kosten, belooft voor ons niet veel goeds. Een schatting: zo’n 65.000 euro in Nederland. Bijna even veel als een RS3.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
We kunnen je eigenlijk geen zinnig woord melden over hoe de A1 quattro rijdt. We zijn er namelijk alleen maar dwars mee over dat meer gegleden, vele rondjes achtereen, schaterlachend. Wel weten we zeker dat ie je op de openbare weg ontzettend veel lol zal bieden. Het gevoel, het geluid, de agressieve bite die je van zo’n klein opdondertje verwacht; het is allemaal in vrachtladingen aanwezig. Bovendien is de A1 quattro alleen met een handgeschakelde versnellingsbak te krijgen. De nieuwe koning van de hot hatches? Z’n prijs en productie-aantallen maken ‘m in ieder geval gepast ongenaakbaar.

 
Hieronder een promotievideo van Audi waarin je de A1 quattro uitvoerig ziet glibberen. Daaronder een onboard videootje van onze poging.
 
 

 
 

Reacties

Meer van TopGear